woensdag 20 januari 2010

OK Go schijnt licht op het grote YouTube embed vraagstuk

OK Go heeft recentelijk een nieuw album uitgebracht dat Of The Blue Colour of the Sky heet. Echter, interessanter is misschien nog wel hun reactie op de message board van de band waarin OK Go de vragen beantwoordt van een aantal mensen over het embedden van hun YouTube vids, en dan vooral, waarom kunnen wij deze vids niet embedden. Ik zie vaak voorbijkomen dat YouTube vids niet ingesloten kunnen worden, en ik vroeg mij altijd af waarom.

Welnu, YouTube en de labels hebben een deal gesloten, en zoverre wist ik het nog, maar onderdeel van deze deal is dat telkens als je een vid afspeelt op YouTube een klein sommetje geld naar het label gaat. Echter, als je een YouTube vid bekijkt op een blog dan registreert het programmaatje dat niet, waardoor het label dus ook geen geld krijgt. Vandaar dat je veel vids niet kan insluiten, want alleen als je een clip op YouTube afspeelt krijgen de labels geld. OK Go geeft ook al aan dat de simpele oplossing lijkt om het programmaatje te tweaken zodat hij het ook registreert als de vid op een blog wordt afgespeeld. Echter, zo zegt de band, dit heeft nogal wat haken en ogen omdat de ad compagnies die adverteren bij die vids zo bijvoorbeeld niet weten op wat voor soort blogs hun ads komen te staan.

De band geeft ook aan dat ze het punt van hun label (EMI) snappen, maar dat zij persoonlijk ook het liefst hebben dat zoveel mogelijk mensen hun clips zien, en dat ze daar al meerdere malen met EMI over hebben gesproken. Saillant detail is dan ook nog dat OK Go een bak van hun populariteit te danken heeft aan een clip, namelijk de mij lichtelijk irriterende clip met die loopband choreografie. Ze lopen door deze maatregel van hun label nu dus de nodige exposure mis. Het verhaal was voor mij heel interessant omdat het enkele gaps invulde in mijn kennis, hoewel ik nu nog steeds niet snap waarom sommige clips gewoon compleet niet afgespeeld kunnen worden in sommige landen, dus mocht iemand de reden daarachter weten, shoot.
Complete post: http://okgo.forumsunlimited.com/index.php?showtopic=4169

Geen opmerkingen: