donderdag 4 december 2008

The Whip Interview (Winterissue)

The Whip heeft in de loop der jaren een vermaarde live-reputatie opgebouwd. Zo stonden ze laatst nog in New York om op te treden met onder andere Soulwax. Niet voor niets, want de band uit Manchester maakt infectueuze electro-punk om op te dansen. Perfect dus voor tijdens Joost van Bellens Rauw op 5 december, waar ze zullen optreden en ongetwijfeld de nodige lichamen in beweging zullen krijgen. Ik praatte met zanger Bruce over live shows, Soulwax, teksten, en het nieuwe album dat volgend jaar zal verschijnen. (Dit interview stond in het winterissue van het blad)

IKRS: Ik zag dat jullie morgen (ten tijde van het interview) een hometown gig in Manchester hebben. Dat moet nog steeds speciaal zijn.

Bruce: Ja, het is zeker heel leuk. We reizen zoveel en kunnen niet zo vaak thuis zijn, dus het is heel leuk om al onze vrienden daar te zien en om een feestje met ze te bouwen. En The Warehouse Project is een hele goede club ook.

IKRS: Is het een speciale avond dan, The Warehouse Project?

Bruce: Ja, ja, het is echt heel goed. Ze doen het nu al een paar jaar en dit wordt de derde keer dat we er spelen, dus het belooft heel leuk te worden; we kijken er naar uit.

IKRS: Ah cool. Na morgen hebben jullie een tijdje minder gigs, hoe ziet een reguliere dag er dan uit?

Bruce: Om eerlijk te zijn blijven we erg druk. Ik bedoel, zoals vandaag, we hebben niet een concert waar we moeten spelen, maar we zijn nu in mijn huis nieuwe nummers aan het opnemen en om het nieuwe album bij elkaar te krijgen. We hebben een paar nummers klaar en van dat punt werken we verder, en dat doen we eigenlijk totdat we volgend jaar een nieuw album uit kunnen brengen.

IKRS: Ik heb gelezen dat jullie volgend jaar rond dezelfde tijd als het vorige album een nieuw album willen uitbrengen. Dus jullie zitten nog op koers?

Bruce: Ja, ja, hopelijk wel ja. We zijn nu bezig met de nummers bij elkaar te krijgen en als ze goed zijn gaan we ze spelen in de aankomende tour, die we doen in november en december. We gaan gewoon wat van de nieuwe nummers live spelen en dan polsen we de reactie van het publiek. Meestal kan je vrij makkelijk zien of een nummer werkt of niet door de reactie van het publiek. Maar het klinkt goed en we zijn optimistisch.

IKRS: Ik heb gelezen dat jullie het ook fijn vinden om te schrijven terwijl jullie touren, omdat jullie dan via dj’s nieuwe ideeën krijgen, en spelen jullie ook nummers die nog niet helemaal klaar zijn om ze live bij te schaven?

Bruce: Ja, de nummers die we nu hebben die zijn ook nog niet helemaal klaar, maar we gaan ze gewoon uitproberen in een live setting. We houden ervan om het af en toe allemaal een beetje te veranderen, en soms spelen we ook remixes die we hebben gedaan van nummers van andere artiesten. Gewoon het uitproberen van nieuwe en andere dingen, eigenlijk.

IKRS: Dat is iets anders waar jullie mee bezig zijn, het maken van remixes. Staan er remixes op het programma, of hebben jullie er recentelijk nog een paar gedaan?

Bruce: Nee, we hebben er wel heel veel gedaan. De laatste die we hebben gedaan waren voor The Music en Hadouken, maar de laatste tijd hebben we ons meer geconcentreerd op het maken van onze eigen muziek. Maar zodra we het album afhebben, dan gaan we zeker kijken of we nog wat meer remixes kunnen doen. Het is leuk om een beetje te rommelen met wat andere mensen hebben gemaakt.

IKRS: Wat is volgens jou de sleutel tot een goede remix?

Bruce: Je probeert het gewoon een beetje te bekijken van een meer dansvloer-georiënteerde benadering. Je probeert gewoon die hook te vinden, dat kleine moment dat mensen raakt, en dan geef je dat een boost, dat is de beste manier om het te doen eigenlijk.

IKRS: Wat vind je een echt goede remix, eentje met die hook en die mensen op de dansvloer krijgt?

Bruce: Ik vind de remix van Soulwax die ze hebben gedaan voor Justice echt heel goed.

IKRS: Jullie gaan met Soulwax spelen in New York om jullie tour af te trappen zag ik.

Bruce: Ja, in New York, dat wordt echt briljant, yeah. Op Irving Plaza en zo. Dat wordt echt een hele leuke nacht. Volgens mij hebben we ook nog een paar gigs later dit jaar met hen. We zijn echt heel blij daarmee, want ik kijk echt tegen ze op, ik vind wat ze doen echt geweldig.

IKRS: Soulwax heeft iets van drie verschillende identiteiten, met de echte band Soulwax, 2manyDJs, en nog eentje meer volgens mij. Luister je naar alles?

Bruce: Ja, ik vind bijvoorbeeld het Night Versions-album dat ze hebben gedaan geweldig. En de remixes. Toen wij net begonnen met het luisteren naar veel dans muziek, was één van de remixes die zij hadden gedaan voor Felix Da Housecats ‘Rocket Ride’, en ik herinner me dat ik dat hoorde en dat ik op dat moment ook de live versie hoorde met de elektronische muziek en het leek gewoon een geweldige manier van het mixen van iets. Want wanneer je een remix doet, moet je proberen echt in de energie te klimmen van het nummer en dan moet je proberen de elektronische sound en het dansaspect met elkaar te combineren. Toen we die remix hoorden, dachten we echt van: “wow man, dat is een geweldige manier om het te doen.” Dus we vinden hen echt goed. En toen probeerde Soulwax het ook op hun eigen album te doen zoiets, en, ik bedoel, ze kijken echt vooruit en in de toekomst en het is heel inspirerend wat ze doen.

IKRS: Na New York gaan jullie een Europese tour doen. Ik las dat jullie het leuk vinden tussen DJ-sets te spelen of zelf erna een DJ-set te doen. Is dat iets wat gepland staat voor de komende tour, of is dat moeilijker te regelen als je headlinet?

Bruce: Ik denk dat het wat moeilijker is. We doen nu veel gigs van onszelf, en gigs in venues en niet echt meer in clubs. Volgens mij zal er wel eentje met Justice zijn ergens, en met wat dj’s. Maar we brengen onze eigen dj’s mee voor elk concert, in ieder geval in Engeland, ik weet het niet zeker voor Europa. We hebben verschillende vrienden in verschillende steden die dj’en tussen de bands door, beetje lokale bands waarmee we zullen touren.

IKRS: Ik hoop dat het in Europa ook lukt!

Bruce: Nou ja, we hebben nog niet zoveel vrienden in Europa.

IKRS: Soulwax komt uit België, neem hen gewoon mee!

Bruce: [lacht] Ja, dat zou wel gaaf zijn.

IKRS: Jullie hebben gewerkt met het Franse label Kitsuné in het verleden. Wat is hun reputatie, en hoe belangrijk is de compilatie album die ze uitbrengen en waarop jullie tweemaal hebben gestaan?

Bruce: Ze zijn echt heel aardig. En het is echt heel goed voor ons om met ze te werken. Ze namen contact op met ons via MySpace en zeiden dat ze met ons wilden werken. En zo begon het. En ze brachten onze single uit en deden een compilatie, dus het was goed voor ons. Zeker in Europa en Japan zijn ze erg bekend, en op zo’n compilatie staan werkt echt heel goed in die gebieden. En ze hebben een paar keer als DJ opgetreden bij gigs en ze zijn echt heel aardig. En ze kleden zich onwijs goed, ze hebben ook een modelabel.

IKRS: Echt? Dat wist ik niet eens.

Bruce: Ja, ze begonnen als een modelabel, en daarna kwam de muziek en zo erbij. Ze kleden zich echt heel goed.

IKRS: Daar ooit de vruchten van mogen plukken?

Bruce: Oh nee, alleen de albums. Ik zou graag kleren van ze krijgen, ze kleden zich heel chic, maar helaas, alleen de muziek wordt verzorgd.

IKRS: Je zei eerder dat jullie al wat nieuwe nummers hebben. Wat is het verschil met de nummers van het vorige album?

Bruce: Ik denk dat ze wat meer dansbaar klinken. We zijn op het moment aan het werk ermee. [iemand zet muziek op, Bruce lacht] . We zijn er nu mee bezig. Zo klinkt het dus.

IKRS: Dus het is meer met het oog op de dansvloer gemaakt?

Bruce: Ja, een beetje wel ja, maar er zitten nog wel echte nummers in. We zorgen wel echt dat er nog een echt nummer in zit en dat het niet alleen een beat is. We willen daarvoor zorgen zodat je het ook thuis kan beluisteren en ervan genieten, en niet alleen in een club. Zo kan je ernaar luisteren op verschillende plaatsen en het werkt nog steeds.

IKRS: Hoe belangrijk zijn teksten in muziek als die van jullie?

Bruce: Ja, heel belangrijk. Ik bedoel, we proberen zoveel tekst erin te krijgen als mogelijk, maar soms met heel veel tekst klinkt het een beetje verwarrend, dus moeten we, om de vibe te houden, er weleens dingen uitknippen. Bijvoorbeeld ‘Trash’ was eerst een nummer met veel coupletten en had een best diepe tekst. Maar het nummer klonk niet zo krachtig als dat het kon klinken en ook niet zo dansbaar, dus hebben we de loop genomen van “I want to be trash”, en dat is het enige wat we gehouden hebben. Maar in het begin was het gewoon een lang, saai nummer. Dus moesten we er een beetje in knippen. Dus ja, ons album heeft veel kritiek te verduren gehad omdat we er veel teksten uit hebben geknipt, maar uiteindelijk is dat allemaal om het nummer zelf beter te laten klinken.

IKRS: Want ik zou zeggen dat, om het meer dansbaar te maken, dat je net dat beetje meer repetitie nodig hebt dan in andere genres.

Bruce: Ja, en soms bekritiseren mensen die repetitie, maar die mensen begrijpen duidelijk niet wat we aan het doen zijn. En dat is dansbare muziek maken. Het is een dun koord om op te lopen, en we zitten tussen twee verschillende dingen in, dus soms worden mensen daardoor boos, maar we zijn blij met wat we doen.

IKRS: Ik heb gelezen dat jij naar de filmacademie bent geweest, en veel mensen die ik interview hebben een kunstzinnige achtergrond. Denk je dat de kunsten allemaal verbonden zijn?

Bruce: Ik denk dat het allemaal creatief bezig zijn is, het maken van muziek en film bijvoorbeeld. Ik houd er gewoon van om kunst te maken, en ze zijn zeker met elkaar verbonden.

IKRS: Gebruik je wat je geleerd hebt op de filmacademie ook voor, bijvoorbeeld, je clips of het decor?

Bruce: Nee, nee, dat zouden we moeten doen, we zouden daarin meer betrokken moeten zijn. We hebben dat tot nu toe een beetje aan andere mensen overgelaten, de video’s en dat soort dingen, maar dat is zeker iets waar we in de toekomst wat mee willen doen op een bepaald moment.

IKRS: Zo te horen ben je nu ook al een druk genoeg man.

Bruce: Ja, ja, dat bedoel ik. We hebben nog niet echt de tijd gehad.

IKRS: Is er nog iets wat je tegen je Nederlandse fans wil zeggen?

Bruce: Ja, gewoon dat we ernaar uit kijken om naar Nederland te komen en er een feestje van te maken in december. We hebben zin om er een leuke tijd van te maken, een feestje te bouwen.

IKRS: Klinkt goed, dan zie ik jullie in december!

Bruce: Cheers mate, hoop dat je “hoi” zegt, heel erg bedankt.

IKRS: Okay, succes met het opnemen.

Bruce: Dank je, doei doei.

Geen opmerkingen: