maandag 10 november 2008

Interview met Bombay Bicycle Club

Nu ze klaar zijn met school is band de primaire prioriteit dit jaar. Dat is in ieder geval het plan van Jack, Jamie, Suren, en Ed, die samen de jonge band Bombay Bicycle Club vormen. In Engeland zijn ze de afgelopen maanden al flink aan het touren geslagen, en komende zaterdag zullen ze om 20.45 de grote zaal van Paradiso betreden tijdens het London Calling festival. Het gaat dus de goede kant op voor de heren, die vorige maand in de studio hebben gezeten om een deel van hun debuutalbum op te nemen. In augustus kwam de band al met de meest recente single, het zeer sterke Evening/Morning. Voor ons september/oktober issue spraken we met Jamie uit de band over hun toekomst plannen, zijn interesses, en Nijmegen.

IKRS: In interviews van vorig jaar konden we lezen dat jullie de ogen toen hadden gericht op het afmaken van school, om vervolgens een jaar een push te maken met de band. Is dat nog steeds het plan, en zitten jullie op koers?

BBC: Nou, we zijn klaar met school en de band is nu onze eerste prioriteit. We hebben net een tour achter de rug met zesentwintig optredens en we staan op het punt ons debuutalbum op te nemen, dus we vinden dat we aardig op koers liggen!

IKRS: Vind je het niet jammer dat je niet het “naar de universiteit gaan” ervaart op een leeftijd waarop de meeste mensen het beleven?

BBC: We kunnen nog steeds naar de universiteit, heel veel mensen gaan trouwens toch een aantal jaren wat anders doen voordat ze naar de universiteit gaan (en dat is iets wat je minder in Nederland ziet. – ed). Mocht ik uiteindelijk toch niet naar de universiteit gaan, dan denk ik dat ik het niet ontmoeten van allerlei nieuwe mensen het meest als gemis zal zien.

IKRS: Uiteraard heeft ook niet iedereen de kans om in een bekende band terecht te komen. In eerdere interviews hebben jullie gezegd dat jullie de band begonnen omdat wat jullie op de radio en via NME hoorden alleen maar saaie, standaard indie vonden. Wat wordt er in het huidige indie-pop klimaat gemist, en wat is de remedie die jullie gaan brengen?

BBC: Echt? Ik kan me niet herinneren dat één van ons dat ooit heeft gezegd… maar ik zou het wel zeggen, want het is waar! Ik denk dat heel veel bands zichzelf te serieus nemen, en dat ze te gewillig zijn om simpele pop te maken.

IKRS: Wat zijn andere dingen buiten muziek die je leuk vindt, en heb je daar nog de tijd voor?

BBC: Ik speel veel rugby, en daar heb ik nog wel de tijd voor. Voor andere dingen niet echt…

IKRS: Als je de wereld even kan stoppen en iedereen naar één nummer van jullie kan laten luisteren, welk nummer zouden jullie kiezen?

BBC: ‘Cancel On Me’, aangezien het lijkt alsof de meeste mensen zich met dit nummer het meest kunnen identificeren.

IKRS: Zou je me kunnen vertellen hoe het schrijven van nummers bij jullie gaat?

BBC: Jack (de zanger/gitarist) schrijft de nummers, en dan componeren en bouwen wij de rest eromheen.

IKRS: Ik heb gelezen dat jullie je debuutalbum begin 2009 willen uitbrengen en dat Jim Abbis de producer is. Zou je ons iets kunnen vertellen over de weg richting die release zoals hij nu gepland staat?

BBC: We zijn op het moment bezig met oefenen en schrijven, en volgens mij gaan we proberen in oktober de studio in te gaan. Daarna zullen we waarschijnlijk wel weer gaan touren voor de release van het album. Het enige wat ik op dit moment zeker weet over het album is dat we er geen collectie van singles van willen maken. We willen een album maken waarbij de nummers vloeiend in elkaar overgaan en waarbij het voelt alsof er een echt begin en eind aan het album zit.

IKRS: Het kan niet uitblijven dat jullie binnenkort in Europa, en misschien wel de wereld, zullen spelen voor jullie debuutalbum. In welke stad zouden jullie graag willen spelen? (En als je iets over Nijmegen weet dan zorg ik dat er pluche dinosaurussen op het podium zullen komen bij jullie eerste optreden in Nederland! Niet dat jullie dat willen…)


BBC: We hebben al een keer in Parijs gespeeld, wat echt heel fantastisch was! Ik zou graag in Oost-Europa ergens willen spelen, maar eigenlijk zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Ik denk dat we het liefst zouden willen spelen in de stad waar de meeste Bombay Bicycle Club-fans zitten! Het enige wat ik weet over Nijmegen is dat er een strategisch belangrijke brug was tijdens de Tweede Wereldoorlog waar tijdens Operation Market Garden gevochten werd, en dat het door de Britse troepen werd bevrijd in 1944 (ik ben een Tweede Wereldoorlog-nerd).

IKRS: In Engeland en Amerika heb je all-ages gigs, omdat mensen onder een bepaalde leeftijd niet naar reguliere gigs mogen. Hier mag iedereen naar elke gig. Wat is je mening over die leeftijdsgrens in het algemeen?

BBC: De meeste normale gigs in dit land hebben een leeftijdslimiet van 14+, wat in principe wel okay is. Het probleem ligt bij de kleinere concerten in clubs en bars enzovoort, dus het is heel moeilijk voor jonge mensen om bij kleine concerten aanwezig te zijn. Ik vind trouwens ook wel dat de all-ages concerten een beetje uitgebuit worden, want het lijkt wel alsof ze bij zulke dingen de fans meer laten betalen dan bij een normaal optreden.


IKRS: Voor jullie aankomende invasie van Nederland, wat is het gerucht wat je ons over de band wilt laten verspreiden?

BBC: Dat iedereen die naar onze optredens komt zijn kleren uit moet doen om binnen te komen. (Ik ben bang dat nu echt niemand meer naar ons optreden komt)

IKRS: Morrissey of Bowie?

BBC: Bowie, want ik vind dat Morrissey vrij irritant is, hoewel ik The Smiths wel heel goed vind.

Wij danken Bombay Bicycle Club en Jason Marcus voor het mogelijk maken van het interview. Tevens danken wij Tom Gosens voor de edit. De foto’s zijn gemaakt door Olly Hearsey. Dit interview stond in ons september/oktober issue met verder nog interviews met Los Campesinos!, O Children, en The Housewives.

Geen opmerkingen: