zondag 1 november 2009

Nieuwe tracks uit de week van 22 t/m 28 okt

De nummers van de week column bestaat uit een willekeurige greep van nieuw nummers die mijn oren hebben gevonden. Bijvoorbeeld nieuwe nummers live gespeeld, remixes, nieuwe singles, of willekeurige tracks van nieuwe of aankomende albums. Dit laatste wordt bepaald via de shuffle knop, dus compleet random. Is het representatief? Niet altijd, indicatief al misschien iets meer. Een snel, willekeurig kijkje in wat nieuw is of wat er aankomt.

Via de hypem links kan je de nummers meteen beluisteren. Soms werkt de grote play knop niet, maar probeer dan de play knop rechtsonder. Die werkt als het goed is sowieso! De techniek staat voor niets!


Track of the Week:
‘Young Again’ by Kasper Bjorke (WhoMadeWho & Tomboy blog remix)
Ah, lovely. De originele track is meer italo, en die sfeer houdt het nog wel enigszins, maar WhoMadeWho en Tomboy maken het met de beat net wat dansbaarder en net wat meer immediate. De stem is delightful, heerlijk diep, en misschien had het zelfs een iets prominentere rol mogen krijgen in de remix. Maar het werkt wel goed samen met de mix. Er wordt naar en van de vocalen toe en afgewerkt waardoor het lekker stroomt terwijl je er toch op kan dansen. And as said, the vocals, de stem is heel erg fijn. Met drie minuten is de track vrij kort, zeker voor een remix, en het had zelfs misschien nog wel een minuut langer gemogen. Maar in de drie minuten zetten alle betrokken partijen een remix neer die en dansbaar is en heel fijn in het oor ligt, en dat maakt het uiteraard tot een zeer fijne track om naar te luisteren of een feestje op te bouwen. Multifunctioneel!
http://hypem.com/track/941803/Kasper+Bjrke+-+Young+Again+WhoMadeWho+Tomboy+Blog+Remix+


‘This New Technology’ by Midnight Juggernauts (The Juan MacLean remix)
Volgens mij besprak ik deze een tijdje terug (de originele versie of course, niet de exact zelfde versie, want dat zou vrij nutteloos zijn) en toen was het te mid-tempo en te eentonig. Nu heeft The Juan MacLean er de nodige veranderingen in gebracht en gaan we kijken of dat wel aanslaat. Ik heb de band twee keer live gezien met z’n eigen tracks, en dat was briljant, maar dit niet zozeer. Waar de eigen nummers heel helder klinken, klinkt dit nogal dof. Een doffe beat is onder de track gezet, maar de beat is niet catchy genoeg. Een aantal keer lijkt er opgebouwd te worden naar een climax, maar net als in het origineel komt die er nooit. Misschien rond de vijf minuten mark komt er iets meer punch bij, maar that’s it. Af en toe lijkt het stof even van de beat geveegd te worden, maar nooit voor lang. Mochten ze live op komen treden, ga The Juan MacLean vooral zien, want dat is episch. Dit, niet zozeer.
http://hypem.com/track/938653/Midnight+Juggernauts+-+This+New+Technology+The+Juan+Maclean+Remix+


‘Vote Bowie for President’ van Sidwho?
Een onbekende voor mij, maar ga alleen al op de naam af en je weet dat het goed is, nietwaar? Het lijkt oppervlakkigheid troef om te zeggen “ik zag de naam en ik wist dat het goed ging worden”, maar eigenlijk is dat niet helemaal waar. De referentie naar iets kan een bepaalde connotatie opwekken die positief of negatief kan zijn, en in dit geval is het positief wat mij betreft. En dat positieve gevoel gaat verder zodra de track wordt gestart. Het is negenminuten lang funky disco. De bas is licht understated maar delightfully catchy. “Imagine David Bowie was your president” kan je op de achtergrond horen, als vervolgens de main vocals het weer overnemen met “None of us would have to pay the rent”. De nifty gitaar komt en gaat om de vocalen en de rest van de instrumentatie bij te staan, en het krijgt ook de nodige ruimte om te soleren over de catchiness heen. Misschien is negen minuten iets te veel en kent het na het begin een te lang gedeelte zonder vocalen en kent het ietwat te weinig variatie. Als het richting de eight minute mark gaat dan komt er weer net wat meer punch in. Haal je drie minuten uit het middenstuk dan heb je goud, of zet er iets meer vocalen in, nu is het nog steeds een alleraardigste track maar iets te lang en eentonig.
http://hypem.com/track/939377/Sidwho+-+Vote+Bowie+For+President

‘I Can Talk’ by Two Door Cinema Club (French Horn Rebellion remix)
Lots of things going on here in het begin. Veel bliepjes en geluidjes en stuff, en dat over een clean beat. Dit verandert in een archetype clubbeat met gemanipuleerde vocals (hopelijk) eroverheen. Gelukkig switcht het nummer al snel naar heldere synths die goed doorkomen over de ietwat saaie beat, en dat haalt de aandacht daar al snel vanaf. En zo wordt vanaf dat moment de stoffige beat gekoppeld aan iets wat helders en fris klinkt, en daarom klinkt het merendeel nog vrij aardig. Af en toe laaft het zich helaas aan de typische club echo’s, alsof er iets blijft hangen weet u wel. Maar gelukkig komen er zoveel ideeën en delen langs in dit nummer dat af en toe zo’n misstap niet te erg is. Door de vele ideeën duurt het misschien ook even voor er echt momentum wordt opgebouwd, en eigenlijk pas vanaf de derde minuut komt het nummer echt op gang. En dat voor een nummer dat net onder de 4 ½ minuut klokt is een beetje te matig. Niet geweldig, maar ook niet slecht. Aangename middelmaat.
http://hypem.com/track/944678/Two+Door+Cinema+Club+-+I+Can+Talk+French+Horn+Rebellion+Remix+

‘Dominos’ van The Big Pink (Switch remix)
He, een soort van tribal drums is wel het laatste wat ik verwachtte bij het zien van de naam The Big Pink. Maar het is gemakkelijk mij op het verkeerde been te zetten. Daarna komt er een echt flinke beat doorheen zetten, bijgestaan door trommels, als een soort marching band idee. Tussen dit geweld verdrinkt de stem een beetje, die flets klinkt bij comparison. Vervolgens worden er de nodige elektro trucs uit de doos gehaald, en dat gecombineerd met de beat zorgt voor een aardige club track. Dit trouwt dan weer niet goed met de gedeeltes waar de stem het overneemt, om nog maar te zwijgen over de generiekheid die daarmee gepaard gaat. Na het stuk waar de stem de baas is en de track enigszins terug wordt gebracht kan de remix niet meer naar het aangename van weleer terug. Wat jammer is. Nu is het een beetje te oneven, en misschien slaat het zelfs wel in de verkeerde richting door.
http://hypem.com/track/941137/The+Big+Pink+-+Dominos+Switch+Remix+

‘Lies’ van Fenech Soler
Ik heb al meerdere dingen gehoord waar de naam Fenech Soler aan gebonden was, en dat klonk alleraardigst. Dit, daarentegen, kan me aanzienlijk minder bekoren. Ondanks de fikse electro beat die door het nummer heen dreunt klinkt het toch uitermate poppy. Ik denk dat dit voornamelijk door de stem komt en het refrein, allebei geschoeid naar popleest. Het beste gedeelte komt dan ook rond drie kwart waar de stem wordt weggehaald en het dreunende instrumentale even op de voorgrond mag treden. Zonder me nou echt in de teksten verdiept te hebben doet het ook niet bepaald aan als iets zeer verheffends. Niet het beste wat de heren van Fenech Soler ooit hebben geproduceerd.
http://hypem.com/track/940320/Fenech+Soler+-+Lies

Geen opmerkingen: