maandag 1 november 2010

Interview met Monarchy - over album, ruimtevaart, en identiteit

Interview met de band Monarchy, november 2010

Een tijd terug bestond er een band met de naam Milke. Zij stopten met het maken van muziek, en niet heel lang daarna stond er een band op met de naam Monarchy. Aangezien mijn speurneus kwaliteiten niet geweldig zijn (blijkbaar maakt het lezen van Hounds of the Baskervilles je niet meteen een detective extraordinaire) , duurde het even voordat ik me realiseerde dat het dezelfde mensen waren die achter de twee bands zaten. Maar goed, het duurde even bij iedereen, want de heren zelf waren het ook niet echt aan het rondbazuinen. Eigenlijk is het zelfs zo dat de band de moderne trend van twitterende artiesten wilde ontkomen, en de heren gingen nou juist het omgekeerde doen, namelijk zichzelf hullen in mysterie. Ze kwamen wel in het nieuws omdat ze een concert de ruimte in zonden, en momenteel zijn ze bezig met de voorbereidingen voor het uitbrengen van hun debuutalbum. Dat album komt als het goed is in januari uit, en als we afgaan op singles als ‘The Phoenix Alive’ en ‘Love Get Out of My Way’ (alsmede remixes van deze nummers van o.a. Holy Ghost!, Sinden, en Octans) dan wordt het album zeker iets om naar uit te kijken. Wij spraken met de band over science fiction, identiteit, en natuurlijk hun aankomende album.

IKRS: Volgens mij wonen jullie nu in Londen. Als we het interview daar konden doen, waar zouden we nu zitten?

Monarchy: We zouden wel een interview willen doen in de cockpit van het eerste ruimtevaartuig van de Virgin Galactic. Ze zijn het momenteel aan het testen voor de eerste bemande vluchten in 2012, speciaal voor ruimtetoeristen. We willen de in-flight entertainment gaan verzorgen tijdens die reis.

IKRS: Als Londen zou afbranden, wat is dan dat ene ding waarvan je hoopt dat het gespaard zou blijven?

Monarchy: Near Monument, het metro station, er is een monument daar ter herinnering aan de eerste Great Fire of Londendie woedde in 1666. Het zou echt een geweldig staaltje ironie zijn, en eigenlijk ook vrij passend, als een monument voor de eerste Great Fire of Londen het enige zou zijn wat een tweede grote brand in Londen zou overleven.

IKRS: Het lijkt erop dat jullie geïnteresseerd zijn in ruimte. Was dat al zo toen jullie jong waren?

Monarchy: Eigenlijk gebruiken we ruimte als een soort van canvas om onze muziek op te zetten. In Science Fiction wordt ruimte bijvoorbeeld gebruikt als een manier om zo dingen als humaniteit, moraliteit, en persoonlijke problemen aan de kaak te stellen. Dus net als in Science Fiction gebruiken wij het als een canvas voor onze ideeën. Waar ze in oogopslag futuristisch en buitenwerelds lijken is het eigenlijk een reis naar je eigen ziel. Wij proberen te kijken hoe het is om mens te zijn en te functioneren in deze samenleving. We gebruiken het thema net zoals het gebruikt wordt in Blade Runner, Moon, Solaris, 2001, en vele andere grote films.

We zijn wel geïnteresseerd in de ruimte, maar we zijn ons er pas echt in gaan interesseren door Monarchy, omdat het de perfecte manier is om onze ideeën vorm te geven. We like it’s aspirational nature.

IKRS: Wat in het land van sci-fi en ruimtevaart heeft jullie de laatste tijd inspiratie bezorgd?

Monarchy: We raken altijd enthousiast van ruimte toerisme, en er zijn een paar bedrijven momenteel bezig om commerciële ruimtevaart op te zetten. Boeing is één van de bedrijven die zich erin is gaan mengen en die nu aan het kijken is of ze een vaartuig kunnen bouwen zodat ze in 2015 het naar het Internationaal Ruimtestation kunnen krijgen. Ook ontwikkelingen in het steeds beter begrijpen van black holes, curved space, en worm holes vinden we interessant. Misschien is er wel een manier om van deze stoffige planeet te komen.

IKRS: Nou, een nieuwe planeet is onlangs ontdekt op welke we blijkbaar zouden kunnen wonen. Dus jullie zouden gaan?

Monarchy: We zouden gaan ja. Zeker. Het is een paar miljoen lichtjaren weg, dus we zouden wel een paar stevige slaappillen mee moeten nemen.

IKRS: Jullie nemen een standpunt in wat betreft identiteit door jullie eigen identiteit niet uit te dragen. Hoe denken jullie dat identiteit is veranderd in de afgelopen jaren door o.a. multi-media? Sommige mensen vinden dat identiteit zijn betekenis heeft verloren omdat het eigenlijk altijd een creatie is.

Monarchy: Iedereen draagt maskers. Mensen creëren deze tijdens hun kindertijd en ze leren om per situatie een ander masker op te zetten. We zouden niet echt willen beweren dat de masker die men draagt als ze online zijn compleet anders is, maar mensen kunnen het wel meer controleren, met als gevolg dat het vergroot wordt. Mensen kunnen compleet fictionele digitale levens leiden. Tegelijkertijd kunnen mensen veel meer in contact komen met andere gelijkgestemden door middel van social networks. Hopelijk zal dat uiteindelijk ertoe gaan leiden dat mensen de verschillende soorten levensstijlen, religies, en realiteiten steeds meer gaan accepteren. Maar als ik allerlei comments op YouTube en Facebook lees lijkt het tegenovergestelde het geval, en deze sites worden dan het domein van trolls die hun eigen, minieme, self-righteos ideologieën gaan spuien. Het is depressief makend om nu te kijken naar de algemene culturele kennis en het algemene intellectuele niveau wat er wordt uitgedragen. Telkens weer als we een tweet lezen van 50 Cents dan verwachten we dat de wereld zal gaan imploderen in een soort van negatief intellectuele ruimte, een soort van zwart gat waar zelfs rationele gedachtes niet uit kunnen ontsnappen.

Maar inderdaad, maskers zijn een groot onderdeel van onze identiteit, en dat mensen hun identiteit tonen aan miljoenen in plaats van honderden draagt er wel aan bij dat identiteit an sich aan het afzwakken is en zonder betekenis komt te zitten.

IKRS: Jullie hebben wat live data op het programma staan, iets om naar uit te kijken?

Monarchy: We vinden het geweldig om live te spelen. Toen we de band opzetten waren we echt van plan om van de live show een echt evenement te maken. We zijn blij met hoe het zich nu ontwikkelt. Een volledige tour zal volgend jaar komen, maar we weten nog geen data en zo.

IKRS: Zijn visuals onderdeel van de show?

Monarchy: Oh zeker, visuals zijn een groot onderdeel van het geheel. Hoewel het momenteel nog wel meer lightning en effects zijn dan van te voren opgenomen beelden. Dat soort dingen vinden we een beetje limiterend.

IKRS: Als jullie een belachelijk groot budget zouden hebben, wat zouden jullie dan zeker in de show zetten?

Monarchy: Wow! Nou ja, eerst zouden we er in baden. WE zouden wel willen kijken wat je met 3D kan doen. Of iets geweldigs qua belichting met lasers, screens, surround sound, en dan zouden we alles laten afspelen onder de curve van een enorme planeet boven ons. De grande finale zou een ruimtevaartuig zijn die dan in de zon vliegt. Zoiets denk ik.

IKRS: Wie doet jullie artwork? Zijn Julie hands on daarmee of hebben jullie iemand die alles regelt wat dat betreft?

Monarchy: We hebben vanaf het begin van de band al iemand on board die de artwork verzorgd. Iemand met de naam David Bonas, en hij is geweldig. We zijn wel redelijk hands on wat betreft het bijdragen van concepten, het zoeken naar de juiste beelden en met promotiefoto’s. En dan geven we het aan hem en dan begint het tovenaarsgedeelte.

IKRS: Zouden jullie iets kunnen vertellen over het album?

Monarchy: We dachten dat we het album een aantal maanden geleden af hadden en we waren er heel blij mee, maar toen realiseerden we ons dat we de deadline hadden gemist voor de culturele lobotomie die blijkbaar plaatsvindt bij mensen een tijdje voor Kerst. Dus nu komt het uit in 2011. Wat ook wel weer cool is omdat we nu toch nog even de tijd hebben om er iets langer aan te werken en om misschien nog wat nummers te schrijven en het gewoon nog wat beter te maken.

IKRS: In een interview met EQ zeiden jullie dat het album gaat over: “dealing with so many things that we’ve had to understand in order to try and be better people and to understand ourselves.” Hebben jullie het dan over het beter begrijpen van de wereld en jouw plaats daarin, en dat het een ontwikkeling is die (hopelijk) bij iedereen plaatsvindt, of is het meer persoonlijk en minder abstract?

Monarchy: Het was een persoonlijke reis die we in principe abstract hebben gemaakt. De persoonlijke reis is vaak te ruw, en als je die emoties in een nummer zet dan klinkt het vaak heel onvolwassen. De emoties zelve zijn geweldig om te gebruiken omdat ze zo puur zijn, maar ze hebben vaak een edit nodig.

IKRS: Ik zag dat jullie een mixtape hadden gemaakt: DJen jullie ook, of was dat een soort one off?

Monarchy: Van ons twee is Andrew de DJ, en dat is iets wat je nog wel vaker zult zien. (Waaronder tijdens komende London Calling. – ed)

IKRS: Is er recentelijk nog een moment geweest waar je iets zag waarvan je gewoon dacht, wow, dat is nu echt mooi? En zouden jullie ons met dat beeld willen achterlaten?

Monarchy: Onze bassist die met ons meespeelt tijdens onze live show had laatst iets op zijn Facebook gezet, en dat was zoiets van: “Re-imagining my past – dreaming about the future.” Dat vonden we wel echt mooi. Hij is ook echt een goede gast.

Thanks to the guys of Monarchy, Natalie of Musos Guide, and all the other people involved in making this possible.

Geen opmerkingen: