woensdag 17 november 2010

Rough Trade zegt dat Caribou beste album 2010 heeft gemaakt

Rough Trade heeft zijn top 100 van 2010 bekend gemaakt. De winkelketen is daarmee één van de eersten, maar zeker niet de laatste. Het is simpelweg die tijd van het jaar weer. Sommige mensen irriteren zich eraan en vinden het allemaal maar stom, maar ik vind dit soort lijstjes altijd leuk om doorheen te browsen omdat er tegenwoordig zoveel muziek uitkomt dat er altijd wel weer tips instaan. Albums die je simpelweg hebt gemist, of bent vergeten, of nooit echt goed geluisterd hebt. Ik heb wel altijd (oh wat een linguïst ben ik toch weer) een issue met het woord “best”, want ik prefereer “favoriet”. Want Best komt op mij over, dit is objectief gezien het beste album gemaakt, terwijl Favoriet al aangeeft dat het een subjectief lijstje is met daarin de persoonlijke voorkeuren van die persoon/personen/groep/franchise. Hoewel iedereen, incluus ik, ook wel snap dat met “Best album” bedoeld wordt, het album dat “wij” het leukst vonden.

Anyway, okay, dus een Top 100 van Rough Trade, afgesloten met op nummer 100 Set Phazers to Stun van The Time and Space Machine, een album dat in mijn favoriete albums top 10 lijstje stond halverwege dit jaar. Op nummer één heeft Rough Trade Swim van Caribou gezet. De rest van de top 10 is, van twee naar tien: Gil Scott-Heron, These New Puritans, Caitlin Rose, Phosphorescent, Darkstar, Charlotte Gainsbourg, Gold Panda, Wild Nothing, en Tame Impala. Namen in de top 20 die ook in onze halfjaarlijstjes voorkwamen zijn Broken Bells (11) The National (13), Beach House (15), en Perfume Genius (17).

Zoals je misschien gemerkt hebt zijn wij nu bezig met een top 40 lijstje van mijn favoriete tracks. Deze countdown wordt gehouden in de Clip van de Dag sectie op deze site, en zal later ook nog ergens na te lezen zijn. Verder zullen de voornaamste contributors van deze site ongetwijfeld richting het echte einde van dit jaar hun 10 Favoriete albums van 2010 samenstellen. Dit alles om ook gewoon tijd in te ruimen voor waar in ieder geval wij dit jaar van genoten hebben, en dan hopelijk zitten er ook dingen bij die u, de lezer, kan bekoren.

Geen opmerkingen: