zondag 26 september 2010

Interview met Zola Jesus

Interview met Zola Jesus gedaan door Linda Wijlaars voor This is Fake DIY

De 21 jarige Nika Roza Danilova is het brein achter de band Zola Jesus, wiens debuutalbum The Spoils de nodige positieve kritieken wist te vergaren vorig jaar. Daaropvolgend komt ze dit jaar met een nieuwe release, genaamd Stridulum II. En de nummers die op deze EP staan kan je ook binnenkort live horen, want later dit jaar zal ze nog touren door Europa met de bands Xiu Xiu en Former Ghosts. Linda sprak met Nika over haar nieuwe release, de band Former Ghosts, en over bedekt zijn met chocola.

IKRS: Sinds kort is de Stridulum EP, in Europa Stridulum II genaamd, uit op dit continent. I love the cover, bedekt worden met chocolade siroop moet een droom zijn die uitkomt nietwaar?

NIKA: Ja, het was surrealistisch, en het voelde echt fantastisch.

IKRS: Ik heb ergens gelezen dat Souterrain je heeft gevraagd om meer nummers te schrijven om zo de Stridulum EP tot een heel album te maken. Hoe was het om terug te keren naar een al afgemaakt product?

NIKA: Het was moeilijk, en het was niet iets waarop ik voorbereid was moet ik zeggen. Normaal als ik een bepaalde visie heb weten om te zetten tot een product dan ga ik snel verder, ook om zo constant te blijven groeien… Dus mijn schrijven was in de tussentijd al wat veranderd. Maar hopelijk werkt het allemaal goed bij elkaar.

IKRS: Je begon als solo artiest, maar sinds vorig jaar ben je bezig met een volledige band. Ben je daardoor meer zelfverzekerd nu je weet dat je backing hebt, of is het moeilijker omdat je een stukje controle verliest?

NIKA: Ik heb niet echt controle verloren. Ik ben nog steeds een solo artiest. Het enige wat is veranderd is dat als ik nu live speel ik een vaste groep mensen heb dat achter mij staat, in plaats van een band wiens samenstelling continu verandert. Ik denk dat het bevrijdend heeft gewerkt, want ze zorgen ervoor dat de set strakker is en dat ik daarbinnen meer kan experimenteren.

IKRS: Naast alle optredens en het maken van één van mijn favo albums van vorig jaar (twee als je Fleurs meetelt) wist je ondertussen ook nog filosofie te studeren en naar de uni te gaan. Hoe is het je gelukt dat te combineren?

NIKA: Ik heb geen flauw idee! Ik heb er gewoon voor gezorgd dat het gebeurde. Al mijn docenten zeiden dat ik er niet mee weg zou komen, maar het is me gelukt.

IKRS: Je gaat straks weer door Europa touren, zijn er steden waar je persoonlijk zeer naar uitkijkt?

NIKA: Parijs, Praag, Berlijn… overal!

IKRS: In Londen zal je eerst in een klein kelderzaaltje optreden, en dan zal je voor Fever Ray openen in één van de grootste venues van de stad. Heb je een voorkeur voor één van de twee, en hoe vind je het om voor Karin Dreijer Anderson te openen?

NIKA: Ik vind beide leuk om te doen, voor verschillende redenen. Ik hou van de intimiteit van de kleine shows, maar de kwaliteit van het geluid bij grote shows; dat is echt nauwelijks te vergelijken. En ik ben zeer dankbaar dat ik mag openen voor Karin, ze is echt een briljant artieste voor wie ik veel respect heb.

IKRS: Naast Zola Jesus ben je ook onderdeel van de underground-super group Former Ghosts. Ik heb gehoord dat voor het eerste album jullie per e-mail muziek heen en weer stuurden. Is het tweede album zo ook tot stand gekomen, of zijn jullie daadwerkelijk de studio ingedoken voor New Love?

NIKA: Nope, we hebben het weer hetzelfde aangepakt als bij het eerste album. Toen we dat aan het maken waren woonde ik nog in Wisconsin en ging ik daar naar school, dus het was de enige manier waarop we het konden doen.

IKRS: In november zal je gaan touren met Former Ghosts. Ik heb zowel jou als Freddy Ruppert zien optreden, en er lijkt zo’n groot verschil tussen jullie te zitten qua performance: Freddy lijkt zichzelf wel haast te martelen op het podium terwijl het lijkt alsof jij zeer zelfverzekerd en comfortabel bijstaat.

NIKA: Ik voel me zeker niet heel erg comfortabel als ik voor publiek sta, maar ik ben blij dat het in ieder geval lijkt alsof het wel zo is. Ik weet nog niet precies hoe het live tussen ons zal gaan. We hebben nog maar een paar keer met elkaar opgetreden en toen ging het eigenlijk een beetje vanzelf.

IKRS: Bedankt dat je wat tijd wilde vrij maken voor het interview! Voor Stridulum III, ga je dan een cover maken met random mensen bedolven onder de chocolade siroop en mag ik er daar één van zijn?

NIKA: Let’s do it!

Stridulum II van Zola Jesus ligt sinds augustus in de winkels; het album New Love van Former Ghosts zal uitkomen later dit jaar. Wij danken Nika voor haar tijd, en This is Fake DIY voor het opzetten van het interview en voor het plaatsen van de Engelse versie hiervan.

4 opmerkingen:

Linda zei

Oké, het nieuwe album heet dus 'New Love' (van Former Ghosts) en ik heb het inderdaad zelf verkeerd geschreven. Ow, wel slecht gezien de FG obsessie van de laatste tijd :(
En deze week is de release datum uitgesteld naar 8 november - alhoewel het album deze week al op mijn deurmat belandde, dus ik weet niet hoeveel waarde je nog aan die uitgestelde releasedate moet hechten.

Stef zei

Maar, er staat toch ook New Love in het interview? Of kijk ik er nou echt verkeerd naar? XD

Maar 8 november, keep that in mind folks!

Linda zei

Yup, maar onderaan staat Fleurs :)

Stef zei

Ah. XD Die had ik even niet gezien.

Maarruhm, fixed. ^^