Who cares about the number one, eh? Hoewel, veel mensen blijkbaar, want de reünie tour van Pavement werd goed bezocht, en The National refereerde er al zelfs naar voordat Pavement het zelf gepland had! Eeks! Naast best band of the decade (debateerbaar, of course, maar voor The National zou je wel een case kunnen maken me thinks) hebben ze ook nog Orakel achtige gaven. ‘Gold Soundz’ van Pavement was volgens Pitchfork het beste nummer van de jaren negentig. De keuze van de invloedrijke Amerikaanse site is niet verrassend, want Pavement is wat betreft Amerikaanse indie-rock toch een building stone geweest, en het valt prachtig in de niche van Pitchfork.
Verrassender, voor mij in ieder geval, is Pulp’s tweede plaats. De band, vaak gezien as decidedly British, heeft volgens Pitchfork het op één na beste nummer gemaakt van de jaren negentig met ‘Common People’ van het fabelachtige album Different Class. Het is een snerend nummer waarin Jarvis uithaalt naar klassentoerisme. Sowieso druipt het album, ondanks enkele zwaar catchy nummers, met gif en desillusie. Wat te denken van een zin als “I’ll be around when he’s out of town / I’ll show you how you are doing it wrong” of het tragi-komische ‘Live Bed Show’. Ook fantastisch is de desillusie van een rustig nummer als ‘E’s and Whizz’ waarin de wereld van raves, after the fact, bestempeld wordt als farce: “And he said ‘Nice one, geezer!’, and that’s as far as the conversation went”. ‘Common People’ geeft een goed beeld van het album, zowel van het gif als van de muzikale capaciteiten van de band. Het album is wat mij betreft één van de beste albums ooit gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten