maandag 28 december 2009

De favo albums van IKRS in 2009 - Nr. 3

De favoriete albums van IKRS! Hier nummer drie. (intro - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4)

Linda:
Fleurs – Former Ghosts

(20-10-09. Label: Upset the Rhythm)
Can people please start listening to this album ‘cause it’s really underrated? Serieus, volgens mij ben ik in London nog niemand tegengekomen die deze band ook kende, en het album is zo goed! Een samenwerking tussen Freddy Ruppert van This Song Is a Mess But So Am I, Jamie Stewart van Xiu Xiu en persoonlijke favoriet Nika Roza van Zola Jesus, wat niet de meest bekende namen zijn, ik weet het, maar samen werkt het geweldig. Heerlijke donkere, sfeervolle lo-fi synthpop-nummers met een zekere catchiness waardoor ik in ieder geval maar blijf luisteren. En ze hebben nog een andere slightly more famous (but only slightly) promotor in Gareth Campesinos! die het tot zijn album van het jaar heeft uitgeroepen. Dus als je mijn mening niet vertrouwt, then I have someone to back me up on it (al zijn Wild Beasts en Slow Club ook in Gareth’s top tien beland…). Het album zelf is voornamelijk het werk van Freddy Ruppert, met occasional vooral vocal support van de andere twee leden. Sommige nummers zijn solowerk van Freddy, waar op andere nummers opeens de geweldige stem van Nika om de hoek komt kijken, en anderen weer een combinatie zijn van Freddy en Jamie. En dat zijn dan alleen nog maar de wisselende vocalen! Want met drie mensen die ieder ook nog hun eigen projecten hebben, heb je natuurlijk ook een hele voorraad aan instrumenten die bij de muziek betrokken worden. Een nadeel daarvan is helaas dat een tour waarschijnlijk ook moeilijk zal worden, maar het moet toch kunnen? Al is het maar voor één keer?
Random track to listen to: ‘The Bull and the Ram’

Stef:
Seek Magic – Memory Tapes

(24-08-09. Label: Sincerely Yours)
Ik heb de man per slot van rekening niet voor niets geïnterviewd. Linda had het album al op de negende plaats staan, bij mij staat het iets hoger. Het album is in mijn ogen escapisme in optima forma. De klanken mixen zeer fijn met de stem om zo op het ene moment haast euforisch en op het andere moment heerlijk dromerig te klinken. Eén van mijn favoriete albums om op te zetten als ik laat in de trein zit of door de stad banjer en de concentratie is al een beetje verzwakt door de vermoeidheid. Wellicht kent u het, als alles langs je heen gaat, je het niet meer echt in detail opneemt, maar wanneer je gevoel nou juist extra prikkelingen creëert. Het is altijd één van mijn favoriete momenten van de dag, als je dan lekker door de stad banjert en de fietsers die voorbij gaan zijn een waas en je zit in je eigen wereldje. En dit album verhoogt de heerlijkheid van dat moment. Een heerlijk staaltje van wegdromen dus. En mocht je me kennen maar ik loop je straal voorbij, waarschijnlijk is de bovenstaande bui dan de reden. Sommige nummers zijn licht dansbaar, bij anderen kan je heerlijk wegdromen. Het is hoe dan ook een album dat haarfijn bij mij past, het af en toe ontsnappen, het even je out of touch voelen als je door de stad loopt met dit album op. De nummers hebben allen ook een fantastische flow met klanken en geluiden die heerlijk in elkaar overgaan en prachtig bij elkaar passen en zich tot een mooi geheel vormen. Waar op de albums buiten de top drie nog wel aanmerkingen te maken zijn op het album als geheel is dit voor mij persoonlijk de eerste van drie albums dit jaar die over het hele album mij mee weet te slepen. Ik heb het in ieder geval op vinyl in mijn collectie.
Random track to listen to: ‘Green Knight’

Geen opmerkingen: