zaterdag 10 oktober 2009

Nieuwe tracks uit de week van 01 t/m 07 okt

De nummers van de week column bestaat uit een willekeurige greep van nieuw nummers die mijn oren hebben gevonden. Bijvoorbeeld nieuwe nummers live gespeeld, remixes, nieuwe singles, of willekeurige tracks van nieuwe of aankomende albums. Dit laatste wordt bepaald via de shuffle knop, dus compleet random. Is het representatief? Niet altijd, indicatief al misschien iets meer. Een snel, willekeurig kijkje in wat nieuw is of wat er aankomt.

Via de hypem links kan je de nummers meteen beluisteren. Soms werkt de grote play knop niet, maar probeer dan de play knop rechtsonder. Die werkt als het goed is sowieso! De techniek staat voor niets!

Track of the Week:
‘These are Listed Buildings’ van Los Campesinos!

Zijn er ooit nummers geweest met meer woorden erin dan die van Los Campesinos!? Hoe dan ook, na een wat rustiger nummer eerder is de band hier weer terug op bona fide pop gebied, met die typische catchy stanzas waarin Gareth weer een typische woordenwaterval uitstort over het publiek. Als je jezelf daar even van los kan rukken dan kan je het vrij nifty gitaarspel horen wat daaronder plaatsvindt en de chorus inluidt, dat decidedly pop is. Zelfs met de nodige “oeh-ah-oeh” achtergondkoortjes, how pop can you get? Het is een minder gewaagde sprong dan het vorige nummer, maar het lijkt me wederom een vrij fijne toevoeging aan het immer groeiende oeuvre van de hard werkende band. Plus de nummers geven altijd food for thought, en zijn aan verscheidene interpretaties onderhevig, en de mijne zal wel weer te twisted zijn.
http://soundcloud.com/loscampesinos/there-are-listed-buildings

‘5th Sun’ by Pictureplane (Heliopolis Mix by Rainbow Arabia)
Ik zag Pictureplane recentelijk live in Amsterdam en was niet geheel overtuigd van de heer zijn muziek. Hij heeft af en toe wel leuke beats, alleen deze weet hij vaker wel dan niet te verstoren met extra noise. En er zal vast een goede modernistische reden voor zijn voor het verstoren van de flow. Vast. Maar het komt de muziek in mijn ogen niet ten goede. Dat soort verstoringen worden er in een remix natuurlijk uitgehaald, maar daarvoor in de plaats zet Rainbow Arabia Arabische muziek (hoe kan het ook anders), en dat geniet niet bepaald mijn voorkeur. De synth wordt enigszins naar achter geschoven. Het klinkt wel beter dan het origineel, maar dat wil niet direct zeggen dat het nummer ook in de nabije toekomst op mijn playlist te vinden valt.
http://hypem.com/track/928789/Pictureplane+-+5th+Sun+Heliopolis+mix+by+Rainbow+Arabia+

‘Love Like A Sunset’ van Phoenix (Animal Collective remix)
Animal Collective en Phoenix zijn zo ongeveer de twee grootste namen van dit jaar, en dat weet ik, maar om eerlijk te zijn kunnen net deze twee goed ontvangen bands mij niet bekoren. Hetzelfde geldt, niet geheel verrassend, dus ook voor deze remix. Het klinkt voor mij alsof Passion Pit een “serieus” nummer probeert te maken. De stem is voor mijn persoonlijke smaak ook veel te steriel en glad. Verder lijkt het nummer voort te kabbelen in plaats van daadwerkelijk ergens heen te gaan. Het doel zal zijn om een atmosferisch nummer te maken dat intelligent in elkaar is geplakt met op precies de juiste momenten de juiste instrumentale lijntjes, en dit zal vast zo zijn, maar het nummer blijft niet hangen bij mij en verveeld mij tot in grote hoogten.
http://hypem.com/track/924983/Phoenix+-+Love+Like+A+Sunset+Animal+Collective+RMX+Deakin+s+Jam+

‘Horchata’ van Vampire Weekend
Okay, als er één woord is dat ik niet wil horen in een nummer dan is het wel “sandalen”. Als dat gepaard gaat met woorden als “horchata” en “balaclava” dan ben ik al weg. Nu is het idee van Vampire Weekend nooit overeengekomen met dat van mij, en hun levensvisie is niet die van mij, en dit nummer vind ik dan ook afgrijselijk op vrij veel niveaus. Vocaal vind ik het ook niet erg sterk, en dan onder andere door de vocale verlenging zoals in woorden als “handle” en “sandals”. De blije muziek stemt mij tevens niet erg vrolijk, en dat drum intermezzootje rond twee derde van de track vind ik vrij overbodig. Op het laatste komen er dan ook fluitisten bij die een soort van vrolijke passage geven van Peter & de Wolf or whatever. De aantrekkingskracht van de band ontgaat mij volledig, en laat ik het er maar bij houden dat als je al geen fan was van de band, dit nummer je ook waarschijnlijk niet in dat kamp krijgt.
http://hypem.com/track/928376/Vampire+Weekend+-+Horchata

‘Pearl’s Dream’ van Bat for Lashes (Skream’s pour another glass of champers remix)
Het mooie van Skream is, je hoeft de band die ze remixen niet fantastisch te vinden om toch het nieuwe nummer te waarderen. Skream geeft het nummer een soort haunting feeling met meeslepende beats. Natasha Khan’s stem klinkt een beetje fragiel, maar het soort stem dat ze heeft past wel bij dit nummer en de sfeer die het oproept. Als je wacht tot zo’n soort break-and-go als op de La Roux remix dan kan je lang wachten, want dat soort dingen passen niet in deze meer sfeervolle versie. Wel wordt de aandacht op twee/derde even gevestigd op louter Khan’s stem, maar vervolgens komt dezelfde sound weer terug als waar Skream het hele nummer al op had laten voortborduren. Maar het werkt goed genoeg omdat het wel een bepaalde feel oproept.
http://hypem.com/track/928568/Bat+For+Lashes+Pearls+Dream+Skreams+Pour+Another+Glass+of+Champers+Remix

‘Dust Cloud’ van Bear in Heaven!
De psychedelische rockers van Bear in Heaven komen dit jaar met de opvolger van het in 2007 uitgekomen Red Bloom of the Boom, en deze zal Beast Rest Forth Mouth heten. Met ouderwetse gitaren en drums bouwt het nummer instrumentaal op en probeert je mee te slepen, en het doet dit aardig. Het zingen gaat per woord in plaats van per zin, en negen van de tien keer zou ik me hier aan irriteren, like, mateloos, maar hier past het bij het nummer. De woorden worden steeds langer en langer uitgerekt richting het einde van de track, wat meehelpt aan het voortbouwen van de song. Het is niet echt een immediate nummer wat altijd eventjes opgezet kan worden, maar het zit goed in elkaar, er zit een goede structuur achter, en er zijn bijpassende vocalen bijgezocht. Onder bepaalde omstandigheden zal dit bij een aantal mensen zeker goed werken.
http://hypem.com/track/926780/Bear+In+Heaven+-+Dust+Cloud

Geen opmerkingen: