vrijdag 16 oktober 2009

Nieuwe tracks uit de week van 08 t/m 14 okt

De nummers van de week column bestaat uit een willekeurige greep van nieuw nummers die mijn oren hebben gevonden. Bijvoorbeeld nieuwe nummers live gespeeld, remixes, nieuwe singles, of willekeurige tracks van nieuwe of aankomende albums. Dit laatste wordt bepaald via de shuffle knop, dus compleet random. Is het representatief? Niet altijd, indicatief al misschien iets meer. Een snel, willekeurig kijkje in wat nieuw is of wat er aankomt.

Via de hypem links kan je de nummers meteen beluisteren. Soms werkt de grote play knop niet, maar probeer dan de play knop rechtsonder. Die werkt als het goed is sowieso! De techniek staat voor niets!

Track of the week:
‘Baby I Can’t Stop’ van Lindstrom and Christabelle (Aeroplane remix)
Lindstrom is al enige tijd hot. Of het nou zijn solowerk is a la ‘I Feel Space’, zijn disco remixes, of zijn collaboraties met Prins Thomas: het steekt altijd net iets uit boven wat de rest aan het doen is. Nu komt er een album aan met zangeres Christabelle, en dit is een resultaat van die samenwerking, door de mangel gehaald door Aeroplane, die er even een beat ondergooit. De synth die even om de hoek komt kijken na 1 ½ minuut is sweet, en verder is het een heerlijk dansbare disco affaire, en door de vrouwelijke vocalen krijgt het ook nog wat old school credibility erbij ook. Je weet dat als de muziek even wordt teruggebracht en alleen de achtergrond vocalen nog hoorbaar zijn er wordt opgebouwd naar een eruptie, en op de dansvloer zal die ook ongetwijfeld komen als de synth weer zijn intreden doet zoals rond de anderhalve minuut mark al het geval was. Er lijkt rond het einde zowaar een soort van Spaanse gitaar zijn intrede te doen, maar deze dient louter als opmaat voor de terugkeer van de beat, en zo hoort het ook zou ik zeggen.
http://hypem.com/track/883907/Lindstrom+Solale+-+Baby+I+Can+t+Stop+Aeroplane+Remix+

‘Thee Only One’ van Frankie Rose & the Outs
Frankie Rose stapt uit Crystal Stilts om haar eigen band te vormen, en dit is het eerste nummer wat de band vrij heeft gegeven. Natuurlijk is het voor Rose zelf fijn dat ze haar eigen ding kan doen, maar ik vraag me af of haar band daadwerkelijk iets toevoegt aan die immer groeiende Amerikaanse lo-fi/grainy achtige scene. Eigenlijk is ze nu de frontvrouwe van haar eigen Crystal Stilts, wat fijn is voor haar, maar waarvan de daadwerkelijke meerwaarde mij vooralsnog ontgaat. Ik ben allang gestopt met het verschil te horen tussen al die bands uit Amerika met deze sound, en ik prefereer haar vorige band nog boven allen.
http://hypem.com/track/927314/Frankie+Rose+The+Outs+-+Thee+Only+One

‘Untitled’ van Phoreski
De Engelse band Phoreski komt met deze A-Side. Het begint nog enigszins met een wat donkere vibe, waarna volgens mij iets van treingeluiden erbij komen om een bepaalde sfeer te bereiken. Voor mij deed het een beetje Blues Brothers achtig aan. Totdat net voor de drie minuten mark er opeens een old school disco sample uit de kast wordt gehaald recht uit de jaren 70 soul scene weggelopen. En even abrupt stopt het weer, om daarna deze soul disco stemmen weer aan het nummer toe te voegen. Het is een bizar contrast, zeker als de gitaarsolo door het doordenderende ritme komt wat het hele nummer al voortduurt. Het mixen en matchen zorgt wel voor een bepaalde club en underground sfeer, en ik denk dan ook dat daar het nummer het beste tot zijn recht zou komen. Op klaarlichte dag als alleenstaande single is het een beetje vreemd, maar niet per se op een slechte manier. Er mist wel een soort van slot, nu lijkt het gewoon alsof er zeven minuten lang een ritme doordendert en dat er af en toe een passagier opspringt.
http://hypem.com/track/925181/Phoreski+-+Untitled

‘The Pretender’ van Datarock (Holy Ghost remix dub)
De remixes die Holy Ghost maakt blijven altijd steevast langdurig op de speellijst hier. Of het nou een nummer van Moby is of Cut Copy: ze maken er altijd iets dansbaars en catchy’s van. En hetzelfde geldt voor deze Datarock track. De enige zin die wordt gebruikt van het origineel is die met de titel erin, maar dit wordt op verscheidene manieren teruggebracht. Soms iets op de achtergrond, andere keren totaal vervormd en inmixend met de sound. Onderwijl speelt er een fijne, catchy beat, en I love die ijzige synths rond mid-song. Sowieso past de sound goed bij wat ze met de vocalen hebben gedaan, en de track loopt ook heerlijk door. Daarbij worden er steeds nieuwe elementen geïntegreerd en weer weggehaald waardoor het gedurende de hele zeven minuten fris blijft. Weer eentje om aan de groeiende lijst van succesvolle Holy Ghost! remixes toe te voegen. Hoogstens gaat het net één minuut te lang door, en dat spookhuis gelach vanaf 6:30 mag sowieso geknipt worden.
http://hypem.com/track/918646/Datarock+-+The+Pretender+Holy+Ghost+Remix+Dub+

‘Diminishing Returns’ van Ali Love
De drums komen even goed door in het begin van het nummer, en de synth tikt daaroverheen. Vervolgens komt de main sound, wat dan misschien weer net te mainstream is. Misschien teveel radio, te weinig club. Eigenlijk missen zowel de stem als het nummer enigszins punch, en het is decidedly retro, zeker met die achtergrond vocalen erbij. Met dat gezegd is het nummer wel catchy en zorgen de drums en beat dat je er wel enigszins op kan zwieren. Het is een aardige track om op te hebben en als het af en toe op de shuffle mode langskomt denk ik ook niet dat er iemand zal klagen. Maar het is allemaal misschien net te zoutloos. Aardig zonder dat het mij echt in vervoering brengt.
http://hypem.com/track/930365/Ali+Love+-+Diminishing+Returns+Extended+Version+

‘This New Technology’ van Midnight Juggernauts
Is dat een orgel? Het klinkt ernaar, en dan is het eigenlijk al niet meer van belang wat het daadwerkelijk is. De drums springen misschien nog wel het meest in het oog, en het is dat instrument wat voor het grootste gedeelte het nummer voorwaarts stuwt. Het nummer blijft verrassend genoeg haast de hele tijd mid-tempo. Er zijn wel stops of punten waar de drums wegvallen, maar er zijn geen punten waar er gas bij wordt gegeven. De tweede “stop” duurt mijn inziens te lang, en duwt daardoor het beetje vaart wat de track had opgebouwd ver in een hoekje. De stop bestaat ook louter uit wat spacey sounds, af en toe een gitaartje, en een vocale bijdragen van zo langzaam mogelijk “na-na-na” zingen. Persoonlijk hoop ik in ieder geval niet dat dit het vlaggenschip van het album dient te zijn.
http://hypem.com/track/931456/Midnight+Juggernauts+-+This+New+Technology+Album+Version+

Geen opmerkingen: