donderdag 1 oktober 2009

IKRS interviewt Jeremy Jay

“We hebben een nieuw album opgenomen genaamd Splash,” dat is het nieuwtje dat de meeste aandacht trekt als we wat tijd van Jeremy Jay in beslag weten te nemen, die op het moment bezig is aan een Europese tour met veel, heel veel geplande concerten. Die tour wordt gevolgd door een tour door Noord-Amerika met – u raadt het al – zeer veel concerten. Niet dat Jeremy Jay een man is vastgeroest aan één plaats. Hij heeft in San Diego, Portland, Los Angeles, en Parijs gewoond, en afgelopen zomer verbleef de jonge muzikant in Londen. “Ik heb afgelopen zomer daar een kamer genomen op Broadway Market, London Fields, en ik heb me daar erg vermaakt, al schilderend en schrijvend,” zo vertelt hij. “En ik heb heel veel foto’s genomen.”

Dat was dus afgelopen zomer, maar laten we eerst iets verder teruggaan, voor zijn nieuwe LP Slow Dance die hij dit jaar uitbracht, en zelfs nog voordat hij tekende bij K Records, eens het thuis van indie rock giganten Modest Mouse. Een tijd voor er notebooks en fancy draagbare telefoontjes waren. Wat deed een jongen toen om zijn jeugd door te komen? “Ik had een BMX waar ik op reed, ik skateboardde, en ik hing wat rond met vrienden. Ik heb ooit een tent gemaakt met John, een vriend van mij, in de achtertuin en daar luisterden we naar cassettes.” En mocht dat niet outdoorsy genoeg zijn voor je, hij kan nog paardrijden ook! Niet lang daarna dienden zijn tienerjaren al als prelude voor zijn verdere muzikale carrière. “Toen ik op de middelbare school zat had ik pas geleerd hoe gitaar te spelen. Ik leerde al snel Nicholas Pahl kennen, en die zou later de drums spelen op Airwalker en Slow Dance en op een aantal singles.”

Behalve muziek en sport weet Jeremy ook wat van film af. Hij is zeer ingenomen met French New Wave Cinema, en als ik hem iets vraag aan te raden verwijst hij naar films met Anna Karina. “Wat dan ook met Anna Karina. Maar zeker My Life to Live.” Karina is een Deense actrice en ooit getrouwd met de Franse regisseur Jean-Luc Godard, een huwelijk dat in 1967 ten einde kwam. My Life to Live, de originele Franse titel zijnde Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableux en deels gebaseerd op een studie over moderne prostitutie van Marcel Sacotte, kwam uit in 1962, een jaar na het huwelijk was voltrokken. Ze heeft acht films gemaakt met de iconische Franse regisseur. Het is echter niet louter Nouvelle Vague in Jay’s wereld: “Ik vind het leuk om naar Ace Ventura en Mr. Bean te kijken.”

Jeremy Jay, die tweetalig is opgevoed (Frans en Engels), heeft een zwak voor Frankrijk, en dus als hij de keus wordt gegeven tussen Frankrijk in de jaren zestig of L.A. in de jaren dertig is het antwoord niet te verrassend. “Parijs in de jaren zestig – met Anna Karina. Ik zou croissantjes en baguettes halen in de ochtend, en vanille eclairs. En ik zou bloemen voor haar kopen en dan zouden we rondhangen bij de pier rond Point Éphémère.” Hij is niet bang voor een romantische geste of twee, en dat komt ook terug in zijn muziek. Niet alleen qua sound, maar ook qua teksten en de beelden die het oproept. Eén van die thema’s is winter, en als ik vraag wat daar zo romantisch aan is riposteert hij: “Wat zo romantisch aan de winter is – ben je nog nooit gaan schaatsen met een geweldig meisje?” Qua sound is op dit album de muziek wat sneller dan op de LP ervoor. “De nummers op Slow Dance waren meer een soort van live show, en dat vertaalde zich naar het album.”

Of het nieuwe album hetzelfde tempo zal meekrijgen is nog niet duidelijk, maar Jeremy heeft ons wel verteld dat er een nieuw album is opgenomen, momenteel door het leven gaand als Splash. Het is nog niet gemasterd dus het heeft nog een weg te gaan, maar het zal naar alle waarschijnlijkheid in 2010 uitkomen. Ietwat vaag, dat weten we, maar het nieuws dat de man al nieuw materiaal heeft stemt positief. Mocht je niet tot die tijd kunnen wachten kan je altijd nog naar de muziekwinkel rennen voor de deze maand uitgekomen single ‘Breaking The Ice’, waar naast de single ook nog een alternate take van ‘Winter Wonder’ en een cover van Buddy Holly’s ‘Words of Love’ op staat. Als naar de muziekwinkel gaan niet jouw ding is (en wie doet dat nog tegenwoordig? Behalve vinyl freaks, maar die zijn gewoon een beetje kneuzig, nietwaar? En ja, ik maak een grapje, en support de algehele muziekwinkel filosofie.), dan kan je de single tevens horen op
http://soundcloud.com/createspark/sets/jeremy-jay-breaking-the-ice-ep.

Wij danken Emily Moore voor het regelen van dit interview, Musosguide voor de samenwerking, en Jeremy Jay voor het uittrekken van wat tijd tijdens een drukke tour.

Geen opmerkingen: