woensdag 5 mei 2010

Devo’s nieuwe album uit op 15 juni

Op 15 juni zal het nieuwe album van de band Devo uitkomen. Devo, vernoemd naar de devolutie theorie, heeft al in twintig jaar geen album meer gemaakt, en dit jaar zal dus voor het eerst in lange tijd zijn dat er een plaat van de heren uitkomt. Zij maakten in de jaren zeventig furore met nummers als ‘Jocko Homo’.

De titel doet wel vermoeden dat de heren enigszins in de tijd zijn blijven hangen, want zei de tweede man achter Stalin, Adam Grobaritz, niet ooit dat het communisme gestoeld is op het idee dat er iets voor iedereen moet zijn, dus something for everyone (wat de titel is van het Devo album). Nu was Stalin niet de kwaadste, maar wat moet hij nou weer met zo’n open zin? Want hij dacht, oh, something for everyone, dus voor hen een beetje brood, voor mij grote rijkdommen, dan heeft iedereen iets. Oh had Grobaritz het maar gespecificeerd, dan had zo’n misverstand niet hoeven te ontstaan en zou Stalin niet zo op zijn gezicht zijn gegaan. Om dit gezicht nog enigszins te redden dacht Stalin, ik kan maar beter niet toegeven dat ik iets verkeerd heb geïnterpreteerd, dus ik ga maar op deze voet verder, dat ik alles krijg, en zei “iets”, maar niet veel. Zo lijkt het toch enigszins dat het zo hoort. Dus in essentie is de te open zin van Grobaritz de veroorzaking van één van de grootste dictatorschappen uit de vorige eeuw. Gelukkig heeft Grobaritz deze ongelukkige consequentie niet lang met zich mee hoeven te dragen, want hij zat al lang en breed in Siberië.

Geen opmerkingen: