donderdag 6 mei 2010

Nederlands onderzoek geeft aan dat downloaders meer aan muziek besteden

Volgens een onderzoek uitgevoerd door Nico van Eijk (UvA), Joost Poort (SEO Economic Research), en Paul Rutten (Universiteit van Leiden) besteden mensen die veel downloaden meer aan entertainment dan mensen die minder of niet downloaden. Wel vindt er een nivellering plaats in de inkomens van artiesten, dat wil zeggen, het is voordelig voor minder bekende artiesten, maar de echt grote artiesten zullen er iets mee inleveren. Echter, voor veel artiesten heeft het downloaden dus gunstige effecten. Het verbieden van downloaden, zoals enkele organisaties willen, zou volgens het onderzoek negatieve effecten opleveren. Het onderzoek spreekt o.a. over een point of no return dat bereikt is, en dat de muziekindustrie moet innoveren in plaats van conservatief te werk gaan.

Het onderzoek staaft eigenlijk mijn ongefundeerde gedachtes over downloaden, wat goed is, want nu kan ik verwijzen naar het onderzoek. Het is namelijk tot op zekere hoogte logisch dat de mensen die meer downloaden, ook meer uitgeven. Want dit zijn mensen die begaan zijn met het culturele. Dus als ze bijvoorbeeld iets downloaden wat hen goed bevalt, en het staat die week in Paradiso, dan zal die persoon waarschijnlijk geld uitgeven voor het concert. Iets anders wat het onderzoek aangeeft is dat het geld van albums kopen meer verschuift naar inkomsten vanuit concerten en merchandise. “File sharers buy as much music as non-file sharers. However, file sharers spend more money on merchandise and go to concerts significantly more frequently” (v. Eijck 43) Daarbij maken sites als Discogs, Amazon, etc het mogelijk om zelfs in de grootste uithoek aan vinyl platen of nifty special editions te komen. Ook al is het niet het album an sich, maar misschien wel een single van het album met ace remixes of een gave B-side.

Het is ook zo dat de drempel tot consumeren en tot uitgeven lager wordt. In het onderzoek wordt aangegeven dat de artiest het publiek makkelijk kan bereiken zonder de tussenkomst van wat ze in het onderzoek een “gatekeeper” noemen. Het onderzoek verwijst ook naar een ander onderzoek van Johansson en Larsson uit 2009, welke aangeeft dat tussen 2000 en 2008 de totale inkomsten van albums, concerten, en aanverwanten ongeveer gelijk is gebleven.

Geen opmerkingen: