donderdag 27 mei 2010

Leden TV on the Radio maakt soundtrack documentaire

Tunde Adebimpe en Gerald A. Smith van TV on the Radio hebben de soundtrack gemaakt voor een documentaire over het scholensysteem in NY. De documentaire focust zich op de lottery die toegang geeft voor kinderen van minder bedeelde gezinnen tot een zogenaamde charter school. Deze scholen geven een beter vooruitzicht voor de kinderen om een diploma te halen, daadwerkelijk dingen te leren, en dus ook om te slagen in de maatschappij. De ouders van deze kinderen proberen via deze loterij het reguliere schoolsysteem te ontvluchten, want in sommige wijken zijn de scholen in bedroevende staat en is het opleidingsniveau niet erg hoog.

En het is geen wonder dat deze families dit proberen, want een goede educatie verhoogt de kansen om te slagen in het leven. Goede scholen zijn hierbij dus van enorm belang, maar ook de attitude van de leerlingen op deze scholen speelt een grote rol. Want in een goede lesomgeving wordt meer geleerd, en de lesomgeving wordt voor een groot deel bepaald door leerlingen. Echter, de trend lijkt te zijn dat de huidige batch leerlingen minder huiswerk maakt, zich minder bekommerd om het leren, en niet het concentratie vermogen (of, in andere gevallen, de zin heeft) om op te letten. Een resultaat hierin is of een ontspoorde les met de docent als kleuterleidster, of een stille les waarin alles strak in de hand gehouden wordt maar waarin animositeit heerst en waardoor er weinig meer uitkomt dan hetgeen de docent (gezien als vijand in zo’n sfeer) uit ze weet te trekken. Een juiste klassenatmosfeer is dus key, maar in sommige NYse scholen en wijken is de leeromgeving niet zeer ondersteunend om veel te leren. Het resultaat: leerlingen die ver achter lopen bij die van meer up market scholen. Vaak is hier ook een divisie in huidskleur in te vinden.

Op een kleinere schaal kan je ook zien binnen (Nederlandse) scholen dat de ene klas veel beter scoort dan de andere klas, gewoon omdat er vanuit een bepaalde bereidheid om te leren wordt gewerkt en de klassensfeer elkaar ondersteunt. Een grote rol ligt weggelegd voor het thuisfront, waar normen en waarden moeten worden aangeleerd die onwenselijk gedrag tegen gaan. Dat je kind een goed cijfer haalt en iets leert is geen onomwonden recht dat je als ouder hebt waaraan de maatschappij moet voldoen, en de ouders in deze film snappen dat maar al te goed, want een loterij bepaald of hun kind überhaupt in de situatie zal komen om goed te leren.

Geen opmerkingen: