maandag 23 augustus 2010

Interview met Holy Ghost! deel 1

This is an interview I did for the website Musos Guide. For the original English version of the interview, check this.

Een revolutie is gaande (altijd, ergens), en DFA is één van die labels die hun eigen, esthetische visie achterlaat. Bijna tien jaar is het label al bezig met het veranderen en vervolgens doorgeven van de NY underground scene. Een dansbare mix van punk, disco, en house. En alles gedaan op de biologische manier, oftewel, geen laptops, maar echte synths en drums en een echte bas en zo verder. Kijk naar hoe LCD Soundsystem optreedt met volledige band, of The Juan MacLean, of welke artiest op dat label dan ook, en op het podium staan (bijna) altijd mensen die traditionele instrumenten bespelen. En DFA draait ook dit jaar gewoon op volle toeren. Denk aan o.a. het nieuwe LCD album, Juan MacLean kwam met een DJ Kicks compilatie, en op het programma staan nog nieuwe LPs van The Rapture, Shit Robot, Hercules and Love Affair, en Holy Ghost!. Die laatste band is een rap turned disco duo bestaande uit Nick Millhiser en Alex Frankel. Onder de vleugels van James Murphy en Tim Goldsworthy hebben zij de afgelopen jaren in hun hoekje van de DFA fabriek gewerkt aan een EP met de naam Static on the Wire, dat onlangs is uitgekomen.

IKRS: Ik ging laatst naar een concert van LCD Soundsystem, en op jullie na zag ik daar volgens mij elk lid van DFA dat ooit heeft geleefd. Is DFA een familie?

NICK: Het is zeker een familie. We zijn allemaal op de eerste plaats vrienden, en pas op de tweede plaats labelgenoten, bandgenoten, label managers, etcetera.

ALEX: Een familie, absoluut. Hou op, dadelijk word ik nog emotioneel.

IKRS: Ik las ooit een interview met John MacLean, en die zei dat Alex hem ooit opbelde terwijl jullie aan het DJen waren, hij hoorde ‘Happy House’ op de achtergrond, en Alex was “yelling at me about quantizing the hi-hats”. Geeft deze anekdote een goed idee van hoe jullie zijn?

NICK: Ja, eigenlijk wel. En hij belde ooit terwijl hij aan het DJen was om ons te vertellen dat de kick op onze Cut Copy remix niet “tough enough” was. Waar hij overigens gelijk in had.

ALEX: Hahaha, dat is geweldig. Ja, dat is wel een goede omschrijving van ons ja. Ook de woorden NERDY + PARTICULAR + OUTDATED.

IKRS: Kunnen we een associatie spelletje doen? Welke vijf woorden associëren jullie met…

Alex/Nick (aka, het andere lid van Holy Ghost!)

NICK: "Oh, daddy. Why do you make cry...."

ALEX: Dat zijn er zes Nick, lezen.

Jacques Renault (DJ + friend)

NICK: Siren

ALEX: "I love you my bro"

James Murphy (Label owner plus LCD Soundsystem frontman)

NICK: Jigga!

ALEX: jigga! Marlow and sons. Good.

Nancy Whang (The Juan MacLean/LCD Soundsystem)

NICK: Kiddo!

Alex: Nando. Miss Nancy Whang. Hot.

Juan MacLean (The Juan MacLean)

NICK: King Cone.

ALEX: Baby gets what baby wants.

IKRS: In three (or six) degrees of separation, wat is de meest onwaarschijnlijke connectie die je kan maken?

NICK: Dit zijn goede vragen! Hmmm, even denken. Abe Lincoln is een verre neef van mij via mijn moeder’s kant. Fact!

ALEX: Michael McDonald. Maar ik weiger om mijn moeder zijn telefoonnummer te geven. Stalker status.

Zoals waarschijnlijk al duidelijk is geworden uit de anekdote van John MacLean, alles wordt bekeken door het oog van een expert. De meeste DFA leden kennen hun hardware, houden niet van software (of proberen qua muziek zo min mogelijk met een computer te doen), en als je dingen weet, dan weet je ook welke hardware het beste welke sound kan produceren. En het lijkt er op alsof dit ook opgaat voor het leven van de DFA mensen, liever humaan dan gemechaniseerd. Of, nou ja…

IKRS: Jullie leerden Murphy en Goldsworthy jaren geleden kennen, werden vrienden, en nu brengen jullie op hun label een EP uit en hebben jullie geopend voor LCD; komen aardige jongens verder in het leven?

NICK: Blijkbaar niet. Van wat ik heb gehoord zijn wij echt gigantische eikels.

ALEX: Aardige jongens eindigen vooraan? Nou, dan kan ik maar beter een nieuwe band beginnen.

IKRS: Hebben jullie dat echt gehoord? Zijn jullie al begonnen met een band oorlog, of is dit typisch zoiets van mensen die aan het raaskallen zijn op message boards?

NICK: Nou, ik heb niet echt iets gezien op blogs of zo, maar mocht je iets tegenkomen dan stuur het vooral door. Maar ik heb het gehoord van promotors en andere DJs. Zo van, “man, mensen zeiden tegen ons dat jullie echt eikels zijn, maar jullie zijn gewoon hartstikke aardig”.

IKRS: Surf je liever door discogs vanuit je comfortabele stoel om zeldzame platen te vinden, of waggel je liever door een stoffige kelder om weg te komen met 10 LPs voor 15 dollar?

NICK: De stoffige kelder, hoewel het al eeuwen geleden is geweest dat ik voor het laatst platen heb gekocht. Ik hou ervan om ze aan te raken, in mijn hand te houden, om de credits te lezen, etc. Ik hou ook niet echt van computers. Daarom DJen we ook niet met ze en gebruiken we ze niet in onze live show.

IKRS: Over het DJen gesproken, jullie doen het ouderwets, maar wat vinden jullie van mensen als Richie Hawtin, mensen die gebruik maken van Traktor en dat linken aan hun LastFM en Twitter en zo? Ik kan me indenken dat zij het idee hebben dat technologie veel mogelijkheden geeft.

NICK: We hebben in principe niets tegen technologie, maar tegelijkertijd vinden we het allebei niet leuk om onze tijd door te brengen van achter een computer. Ik zie een computer als een werktuig. Ik heb niet echt zin om door allerlei teksten te scrollen op een LCD scherm als ik aan het DJen ben.


Lees deel 2 hier.

Geen opmerkingen: