maandag 16 augustus 2010

Mijn Tips voor Lowlands

Okay, dus IKRS gaat niet naar Lowlands. Daar zijn we van één kant rauwig om vanwege de wicked sfeer en omdat er altijd wel genoeg te genieten valt qua muziek. Van de andere kant vind ik het ook niet erg, want de kaarten waren zo vroeg weg, en op dat moment vond in ieder geval ik het nog te vroeg om de trigger over te halen. Dus ik heb er vrede mee. Zoveel zelfs dat ik nu mijn fictieve route door het Lowlands schema ga uitpluizen! Dus, als ik wel was gegaan, dan zou dit mijn routeboek zijn geweest. Misschien zitten er nog wat tips tussen voor de mensen die al aan het pakken zijn. Of misschien komen de bands ook wel op Pukkelpop die ik hier noem, maar om nou voor twee festivals een fictieve route te gaan plannen is weer wat overdreven, no?

De vrijdag, voor mij altijd aankomstdag (I hate tents!), en pas tegen vijven hoef ik er echt te zijn denk ik, want misschien is Broken Bells wel leuk. Linda was lyrisch over het album, en hun gig in de Melkweg vind ik een beetje te duur, maar als ze dan toch op Lowlands staan misschien wel de moeite waard, want talent hebben beide artiesten zeker. En FM Belfast heb ik op de Affaire al gezien (wat wel een feestje was, dus wil je dansen, check dat zeker. En ze spelen waarschijnlijk de track ‘Back & Spine’ die ze met Kasper Bjorke gedaan hebben, en die is nice). Caribou heb ik nou al achthonderd keer gemist om verscheidene redenen, dus die zou ik wel een keer live hebben willen zien, maar ik zou toch de voorkeur geven aan Jonsi, want schijnbaar komt de man met een aardige live show met hologrammen en what not (vandaar die hoge ticket prices voor zijn solo gigs), dus dit is een mooi moment om dat te gaan bewonderen. Vervolgens wordt het een toss-up tussen Tame Impala en The Specials denk ik, en mocht het tegenvallen dan kan er altijd nog bij Flying Lotus aangeschoven worden. De DJs zijn geen personal favs, dus misschien wordt het een vroege nacht. Niet dat dit handig is, want ik kan nooit slapen en ben altijd vroeg wakker op Lowlands, maar goed.

Op de zaterdag zal het wachten zijn tot 13:10 voor So I Watch You From Afar. Ik ben geen grote fan, maar aangezien ik van tevoren waarschijnlijk al drie uur voor nop in het gras heb gezeten zal ik blij zijn dat er iets speelt. Laura Marling heb ik al een keer op Lowlands gezien en dat was alleraardigst, en Foals heb ik al een paar keer als club gig gezien en dat is toch altijd een leuk feestje, ondanks dat ze voor het nieuwe album net die kenmerken hebben laten vallen die ik zo geweldig vond aan het eerste album. 17:20 is een must-see, want dan spelen The Hundred in the Hands, en toen ze op de Affaire stonden heb ik me daarmee uiterst vermaakt, en enkele van die tracks zijn echt heel nice. En gelukkig begonnen ze toen met het nummer dat ik persoonlijk het minst vind, and it was all up from there. Richting het einde was het een bona fide dansfestijn.

Na The Hundred in the Hands is het tijd voor het avondmaal om vervolgens een stuk mee te nemen van The Bloody Beetroots. Daarna zou ik op tijd in de rij gaan staan voor LCD Soundsystem. Ik had graag Miike Snow gezien, maar zou toch voor LCD Soundsystem kiezen, want dat was in Paradiso toch wel een show gegeven door vakmannen. Dan nog wat meenemen van Beach House, vooral omdat ik Holy Fuck al een aantal maal heb gezien en Beach House me op de een of andere manier altijd ontlopen is. Vervolgens is het opblijven voor Aeroplane, most definitely. Gewoon in die tent blijven is het devies die avond waarschijnlijk, want het album van Actress heeft dit jaar hoge ogen gegooid, en ondanks dat ik het nog niet geluisterd heb zou ik wel benieuwd zijn naar wat Actress te bieden zou hebben. De nacht line-up van de X-Ray is zeker een kijkje waard, en Aeroplane een must wat mij betreft.

Dan is het alweer zondag en is het festival bijna ten einde. Een ingecalculeerd hoogtepunt zijn de mannen van The National, die in mijn ogen momenteel echt de cream of the crop zijn. Daarvoor zou ik denk ik even langsaan bij Surfer Blood en misschien zelfs bij Kele. The XX, dat is wel een grote tent zeg, maar okay, Delphic klikt niet echt bij mij, dus dan doe ik dat maar. En om Lowlands te beëindigen zou ik kiezen voor Massive Attack. Die heb ik nog nooit gezien, en normaal staan ze in zalen als de HMH die ik wil vermijden, dus dit is een mooi moment om ze toch te checken. Vanwege mijn mega haat voor tenten neem ik altijd de laatste trein op zondag terug en laat ik het avondprogramma voor wat het is.

Zoals je ziet, het spettert niet echt wat ik allemaal zou gaan doen, dus hopelijk staan er voor u meer persoonlijke favorieten op het festival dan voor mij. Toch is er altijd wel weer goede muziek te horen, en er zijn altijd artiesten die je live verrassen waardoor je gaat denken, goh, dat album had ik echt wat vaker moeten luisteren. En zeker zaterdag avond/nacht wordt vet met The Hundred in the Hands, Bloody Beetroots, LCD Soundsystem, Beach House, Actress, en Aeroplane. Pretty nifty line-up. En dan op zondag sowieso The National en Massive Attack. En nu hoop ik voor iedereen dat het zo’n mooi weer is komend weekend als op het moment dat ik dit typ, want dat is zon en twintig plus graden. Dat helpt toch net een beetje met de sfeer, no?

Geen opmerkingen: