Via de hypem links kan je de nummers meteen beluisteren. Soms werkt de grote play knop niet, maar probeer dan de play knop rechtsonder. Die werkt als het goed is sowieso! De techniek staat voor niets!
Track of the week:
‘Monolith’ van CFCF
De jonge Canadees die achter CFCF zit komt hier vaker langs in deze column, alleen dan als remixer. Nu is het een originele track, en die gaat eigenlijk door waar de remixen gebleven waren. De tracks zijn disco, dansbaar, en lopen vooral extreem vloeiend, en liggen daardoor makkelijk in het oor. De track is geheel instrumentaal en iets minder dansvloer gericht dan de remixes. Het heeft, met zijn 7 ½ minuut en de understated sound, af en toe wel iets weg van het minimalistische genre. De opbouw is geduldig en geeft ruimte voor het creëren van sfeer, om vervolgens daarop de drums, synths, en piano te plaatsen die het nummer allemaal weer iets meer dans geven. Het heeft niet de euforie die sommige van zijn remixes wel hebben, maar uiteindelijk is het rustig puzzelen aan zo’n opbouw misschien nog wel knapper.
http://hypem.com/track/904177/CFCF+-+Monolith
‘Running Out’ van Mimo (VEGA italo dub remix)
Ah, het verschil tussen Neon Indian en VEGA herkent men meteen, ook al is het puur Alan Palomo die erachter zit. VEGA is meer in de business of disco, en in dit geval meer richting de italo-disco dan de gay-disco variant. Mimo’s track leent zich daar ook voor, en de stem past wel bij hetgeen VEGA doet met dit nummer. Zeker de achtergrond zang met de cheesy synths transporteert je rechtstreeks naar de jaren tachtig. Er zit nog wel een stukje Neon Indian in met de enigszins lo-fi vibe, maar het is toch voornamelijk het dansbare wat deze track kenmerkt. Niet dat het extreem baanbrekend is of dat het echt je beveelt te dansen (kijk niet zo raar, sommige tracks doen dat), maar het is zeker een fijne remix geworden waar de sound mooi in is geïntegreerd.
http://hypem.com/track/901821/Mimo+-+Running+Out+VEGA+Italo+Dub+Mix+
‘Not Made For Love’ van Metronomy (Alalal remix)
Als u dit regelmatig volgt dan weet u dat, zoals elke muziekliefhebber waarschijnlijk, ik een aantal pet peeves heb. Een aantal dingen die nooit falen bij het opwekken van mijn irritatie, of mijn toorn. Bij deze track is dat de balloosheid ervan. De stem heeft te weinig punch, en is te glad, wat mij altijd enigszins kriegelig maakt. Het nummer zelf accentueert dit alleen maar. Het is noch dansbaar, noch goed gestructureerd. Of in ieder geval niet op zodanige wijze dat het je meevoert. Het is eigenlijk een heel generiek popnummer met een gezichtsloze stem. Plus af en toe hoor je dat het een remix is, wat tenzij het de dansvloer zeer ten goede komt ik altijd een beetje jammer vind.
http://hypem.com/track/902210/Metronomy+-+Not+made+for+love+ALALAL+rmx+
‘Animal’ van Miike Snow (Mark Ronson remix)
Miike Snow debuteerde dit jaar met een fijn album, en des te meer vind ik het jammer dat ik nu voor de tweede keer de band moet gaan missen live. Eerst vanwege OV redenen (als in, niet geldig), en in november vanwege een dubbele boeking (als in, Mew, kleine zaal Melkweg). Als u nog twijfelt tussen die twee concerten, in godsnaam, ga niet af op dit nummer. Mark Ronson castreert het beestje volledig, en legt er zijn trademark blazers onder. Het heeft nu meer weg van een reggae nummer dan van die heerlijke synthy summer jam wat het nummer eigenlijk is. Ronson berooft het nummer van elke kracht, op een zodanig frustrerende wijze dat wanneer je de “whoo-hoo-hoo” hoort je enigszins het zielig begint te vinden voor het gekooide dier, want Ronson plakt er flink wat tralies voor. http://hypem.com/track/908951/Miike+Snow+-+Animal+Mark+Ronson+Remix+
‘Feelings Gone’ van Basement Jaxx (Adrian Lux & Flores full vocal mix)
Ah, Adrian Lux, dan weet je al bijna zeker dat het dansbaar gaat worden. Nu kan Lux dit op verscheidene manieren bereiken, en dit heeft hij al bewezen met zijn mixtapes en zijn eigen tracks. In het geval van deze track leggen hij en Flores er een makkelijke clubbeat onder, wat simpel lijkt, maar het is effectief in wat de heren willen bereiken. Namelijk de track club vriendelijk maken terwijl het extra de stem van Sam Sparro accentueert. De club beat wordt naarmate het nummer vordert iets meer understated en disco achtig, en Sparro blijft eroverheen komen. Dus het wordt en dansbaar, en het krijgt dus een grote meezingfactor door de accentuatie van Sparro. En dat laatste gebeurt zeker als de beat weggehaald wordt en het louter Sparro is voor een tijdje, waarna de beat nog feestelijker terugkeert dan voorheen.
http://www.myspace.com/adrianlux
‘Feel It All Around’ van Washed Out (Toro Y Moi remix)
Twee namen die hot zijn in de blogosphere, de jonge Toro Y Moi en de eveneens jonge Washed Out. Toro Y Moi lijkt op deze remix het nummer nog een tandje dromeriger en rustiger te maken, en de paar ruwe kantjes die het origineel bezat zijn rustig eraf geschaafd. Het nog dromeriger maken van de vibe past het nummer wel, en het is ook op zo’n manier gedaan dat het zomaar de originele track zou kunnen zijn. Bij zonsondergang aan zee na een zwoele zomerdag of al dromend door de stad lopend zie ik deze track zeker tot de desbetreffende soundtrack behoren, zonder dat het nou complete volkstammen met hun oren laat wapperen.
http://hypem.com/track/909409/Washed+Out+-+Feel+It+All+Around+Toro+Y+Moi+Remix+
Geen opmerkingen:
Een reactie posten