De nummers van de week column bestaat uit een willekeurige greep van nieuwe nummers die mijn oren hebben gevonden. Bijvoorbeeld nieuwe nummers live gespeeld, remixes, nieuwe singles, of willekeurige tracks van nieuwe of aankomende albums. Dit laatste wordt dan bepaald via de shuffle knop, dus compleet random. Is het representatief? Niet altijd, indicatief misschien al iets meer. Een snel, willekeurig kijkje in wat nieuw is of wat er aankomt.
Via de hypem links kan je de nummers meteen beluisteren. Soms werkt de grote play knop echter niet, maar probeer dan de play knop rechtsonder. Die werkt als het goed is sowieso! De techniek staat voor niets!
Track of the week!
‘Shark in the Water’ van VV Brown (Blame remix)
We hebben het al vaker gehad over VV Brown, die met een mix van charisma en complete nuttiness (she’s a big nutty nut) het nog ver lijkt te gaan schoppen. En enig talent. Haar stem klinkt goed, ook op deze drum ’n bass remix in elkaar gezet door Blame. En het is voornamelijk het refrein gezet op een trippy drum ’n bass lijn, maar dat mag de pret niet drukken. Met zes minuten is het misschien net iets teveel van het goede, maar de aangename stem zorgt ervoor dat je toch blijft luisteren, en die hoor je nog beter op de momenten dat ze het nummer even tot rust brengen en wat instrumenten wegstrippen. Later deze maand zal VV Brown met haar debuutalbum komen, en dit zal een single ervan worden, met nog meer remixes onder andere van de Zombie Disco Squad en Louis La Roche.
http://hypem.com/track/831910/VV+Brown+-+Shark+In+The+Water+Blame+Mix
‘Testimony’ van The Phenomenal Handclap Band
Tijdens een recente clip van de dag spraken we al over enige jaren zeventig vibe, en enkele van de sounds hier lijken inderdaad ook uit die tijd weggelopen te zijn. Het is één van de minder snelle nummers op het album. De haast fluisterende zang is intrigerend, zeker in combinatie met de terugkerende zin “You better show me what I did, you better show me what I did wrong”. Het heeft een donker randje, en de muziek bij tijd en wijle ondersteunt dit uitstekend. Daarentegen, waar ik het bij sommige van hun nummers niet direct hoorde is hier toch wel vrij duidelijk dat de inspiratie komt uit de jaren zeventig, en je kan je afvragen of dit, met deze sounds, de revival is waar we collectief op zitten te wachten.
http://hypem.com/track/820963/The+Phenomenal+Handclap+Band+-+Testimony
‘Clean Apart’ van Thecocknbullkid
Thecocknbullkid is de 23-jarige Anita Blay, en wat zij al heeft bewezen is dat zij een aardig stemmetje heeft. Helaas wordt dat hier bijgestaan door een wel vrij saaie en monotone begeleiding. “I could take you clean apart / And you could take me clean apart / So lets put our hand on our cheating hearts / and lets pretend it never happened like the liars that we are, eh?” zingt Blay, wat best grappig is (en triest tegelijkertijd), en bijtend, maar de instrumentale begeleiding mist dus de “bite”, waardoor het nummer nooit echt van de grond komt en niet de sterkte krijgt die het met deze teksten wel zou moeten hebben. Of je moet het over de fragiliteitboeg gooien, maar dan moet je nog iets heel anders doen dan wat er hier gebeurt.
http://hypem.com/track/834673/
‘Who Will’ van Patrick Wolf (Buffet Libre remix)
De remix van de rustige track ‘Who Will’ van Patrick Wolf begint nog alleraardigst, met de verschillende koorachtige stemmen en de gecreëerde samenzang. Een rustige synth eronder, wat spelen met de rewind knop: het begint eigenlijk best knap. Daarna wordt het echter helaas een generieke club mix en wordt alle creativiteit overboord gegooid voor wat simpele club sounds onder de stem van Wolf door. Eigenlijk is deze remix onder te verdelen in twee: als het niet dansbaar probeert te zijn is het leuk, als het dansbaar probeert te zijn slaat de remix de plank mis.
http://hypem.com/track/835085/
‘I Got A Lot (New New New)’ van Mika Miko
Het is gewoon niet echt heel goed, is het wel? De gitaren en rest van de instrumenten zijn rommelig, en ze kunnen niet zingen, dus dan blijft er vrij weinig over, nietwaar? En ja, het heeft een home made feel en het is vrolijk en bouncy, maar het nummer getuigd in mijn ogen van weinig vakmanschap. Het klinkt alsof een aantal mensen gewoon de instrumenten pakken en proberen even lol te hebben, wat ze ongetwijfeld ook hebben, maar in het nummer klinkt nu niet bepaald een kunde door. Rommelige begeleiding met daaroverheen mensen die niet kunnen zingen, dat is wat bij mij toch het meeste bijblijft.
http://hypem.com/track/835015/Mika+Miko+-+I+Got+A+Lot+New+New+New
‘Way Down’ van N.A.S.A. (Dan Sena remix)
Het album van N.A.S.A. (oftewel North America South America) is al enige tijd uit, maar het is blijkbaar nog niet te laat voor een remix. Een remix van Dan Sena die net zo schizofreen is als het album, wat gastoptredens kende van iedereen op de aarde behalve Pinky and the Brain. Van David Byrne en Karen O tot Ol’ Dirty Bastard en Chuck D. Dit nummer van origine is gemaakt met de hulp van John Frusciante, Barbie Hatch, en RZA. Het begint rustig, anderhalve minuutlang, met een piano intro en Hatch die eroverheen zingt. Daarna komt er een beat onder, gevolgd door de rap en de club vibe to get down to. En het werkt wonderwel. De opbouw is goed, en er wordt steeds ietsje harder gewerkt om je aan het dansen/trippen te krijgen. Een geslaagde remix.
http://hypem.com/track/835224/N+A+S+A++-+Way+Down+Dan+Sena+Remix
Geen opmerkingen:
Een reactie posten