donderdag 30 juli 2009

Nieuwe tracks uit de week van 23 t/m 29 juli

De nummers van de week column bestaat uit een willekeurige greep van nieuwe nummers die mijn oren hebben gevonden. Bijvoorbeeld nieuwe nummers live gespeeld, remixes, nieuwe singles, of willekeurige tracks van nieuwe of aankomende albums. Dit laatste wordt dan bepaald via de shuffle knop, dus compleet random. Is het representatief? Niet altijd, indicatief misschien al iets meer. Een snel, willekeurig kijkje in wat nieuw is of wat er aankomt.

Via de hypem links kan je de nummers meteen beluisteren. Soms werkt de grote play knop echter niet, maar probeer dan de play knop rechtsonder. Die werkt als het goed is sowieso! De techniek staat voor niets!

Track of the week:
'You’re In My Eyes (Discosong)' van Jarvis (Pilooski remix)

De albumversie is één van mijn favoriete nummers van dit jaar, want plots kwam Jarvis met dat verlangende disco nummer als afsluiter van zijn “rock” album. En nu komt het Franse Pilooski met deze killer track waarin hij een baslijn zet die beter dansbaar is, met wat lichte extra percussie. Het blijft een disco nummer dus verwacht geen electro stomper, maar de heavy bass en de lichte touches zorgen voor een subtiele remix die ook zeer als geheel klinkt. Wonderbaarlijk ook het gepraat van Jarvis. Sterker nog, af en toe lijkt het wel alsof Jarvis speciaal voor deze remix alles op maat opnieuw heeft ingesproken. Het klinkt wel een beetje als een goed nummer van Pulp eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Alleen het afkappen van de zinnen aan het einde van het nummer doet een beetje gemaakt aan, maar verder een sterke remix van één van mijn favo nummers van het jaar.
http://hypem.com/#/track/870974/Jarvis+Cocker+-+Discosong+Pilooski+Mix+

'Give Blood' van Rain Machine
Met dit nummer van Kyp Malone van TV on the Radio is wel meteen de vraag beantwoord wie zorgt voor het experimentele gedeelte in die band, want dit nummer kent veel geluidjes. Teveel geluidjes misschien wel, waardoor het rommelig aandoet en waardoor er net iets teveel aan de gang is waardoor het de rust en het overzicht verliest. Er is altijd wel één geluidje wat net teveel is waardoor het net dat stuk in het nummer verpest. Ook vloeit het nummer niet en lijkt het nummer opgedeeld in meerdere delen en in plaats van een vloeiende overgang is er gewoon een cut naar een nieuwe scene. Plus het refrein van herhaaldelijk “give blood” doet mij echt teveel denken aan een Postbust 51 spotje voor bloeddonoren.
http://pitchfork.com/news/35979-premiere-rain-machine-tv-on-the-radios-kyp-malone-give-blood/

'The Magnificent' van Lindstrom
Lindstrom kwam dit jaar met een album waarop hij samenwerkte met Prins Thomas, maar hier is de Noorse disco god weer in zijn eentje en op het gebied waar hij het sterkst is. Fijne, atmosferische disco om op te dansen door de drumbeat. De vocalen bestaan louter uit “whoo-hoo-hoo-hoo” op verschillende toonhoogtes, en dit krijgt even halverwege de overhand als de rest is weggestript, waarna eerst het pianogedeelte weer terugkomt en dan er handgeklap bijkomt om vervolgens weer over te gaan tot het dansen. Zeer fijn in het oorliggend nummer die zo in elke discoset kan worden opgenomen. De outro bestaat uit een minuutlang louter de beat (de track is acht minuten so that’s all right), en het nummer tekent andermaal de finesse die Lindstrom de laatste tijd constant aan de dag weet te leggen.
http://hypem.com/#/track/873801/Lindstrom+-+The+Magnificent

'Last One Awake' van Memory Cassette (CFCF remix)
CFCF is één van IKRS’ favoriete remixers, en wederom bewijst hij hier waarom wij niet tegen nieuw materiaal van hem zijn. Zijn remixes klinken altijd zo organisch, het heeft altijd een haast natuurlijke flow, en dat maakt het zo bizar fijn om naar te luisteren. CFCF is één van de artiesten met een remix op de nieuwe Memory Cassette remix EP. De synth in het begin klinkt lekker euforisch en zomers als tegenwicht voor het atmosferische en rustigere op de achtergrond ingemixte vocalen van Memory Cassette. Omdat dat gedeelte op de achtergrond blijft had de rest misschien wat meer pit kunnen gebruiken, want nu kabbelt het op sommige stukken toch een beetje voort zonder dat het je aandacht vastgrijpt. Desalniettemin geen slecht resultaat wat CFCF er uiteindelijk uitkrijgt.
http://hypem.com/#/track/874191/Memory+Cassette+-+Last+One+Awake+CFCF+Version+

'Awesome' van The Bloody Beetroots ft. Cool Kids
Niet zo dansvloer oplichtend als gehoopt. Er zitten teveel stukken in die het tempo eruit halen, wat natuurlijk dodelijk is in een track van maar 2 ½ minuut. Dan moet het gewoon all out gaan, en dat doet het hier niet. De contributie van Cool Kids is misschien leuk als je van rap houdt, maar voor mij mist ook daar de echte oomph, het echte geloof in dat ze hier een track aan het maken zijn die het publiek gek zal maken. En ik heb ook niet het idee dat The Bloody Beetroots goed met de rap omgaan en het trouwen met de muziek die het nodig heeft. Het mist de pit die we van deze heren gewend zijn.
http://hypem.com/#/track/869096/The+Bloody+Beetroots+-+Dim+Mak+Records+Awesome+Feat+The+Cool+Kids+

'Here’s a Star' van Silent League (Neon Indian remix)
Neon Indian heeft een vrij typische sound, en die sound is in deze remix zeer goed terug te horen. De geluidjes, de bleepjes, de lo-finess of it, en ook een aantal catchy en zomerse stukjes. De vraag is, trouwt het goed met het nummer van Silent League, de band bezig met het derde album? Niet altijd denk ik. Sommige dingen klinken apart van elkaar, en omdat de sound zo markant is klinkt het dan ook een beetje als totaal verschillende dingen. Op andere momenten klinkt het dan weer zeer fijn en enkele van de overgangen klinken verrassend goed (zeker verrassend als je daarvoor even zo’n twijfelmoment had of het wel zo goed bij elkaar past). Het gaat echter niet het definiërende moment worden voor beide (mag ik toch zeker hopen).
http://pitchfork.com/forkcast/13176-heres-a-star-neon-indian-remix/

Geen opmerkingen: