donderdag 16 juli 2009

Top 10 album tips eerste helft 2009 - Nr. 7

Our countdown continues. Onze favoriete albums uit het eerste half jaar, in de hoop dat u misschien iets ziet wat u nog niet gehoord hebt of zich herinnert iets uit te checken of een nieuwe kans te geven, om het vervolgens natuurlijk geweldig te vinden. Hopelijk. Dit zijn in ieder geval albums die ons het eerste half jaar enthousiast kregen. Elke dag een nummertje lager, en na tien nu dus nummer zeven!

Linda:
7. Lotus Plaza – The Floodlight Collective
Lotus Plaza is alweer het tweede album uit mijn lijstje dat valt in de categorie ‘sideprojects’ (met als hint dat er dus nog enkele gaan volgen). Deze keer een sideproject van een band die vorig jaar hoog in mijn eindejaarslijstje wist eindigen met hun dubbelalbum Microcastle/Weird Era Cont., te weten Deerhunter. Bradford Cox bracht vorig jaar al onder het pseudonym ‘Atlas Sound’ zijn solo effort uit, en nu volgt dus gitarist Lockett Pundt. Het album van Deerhunter, en nu dus dat van Lockett Pundt/Lotus Plaza wisten beiden een plek in mijn lijstjes te vergaren, dus misschien zegt dat iets over wie er het meest invloedrijk is in Deerhunter. Tenminste, ik mag hopen voor Pundt dat hij tijdens het opname proces iets in te brengen heeft, gezien hij tijdens het optreden (van Deerhunter) in Paradiso afgelopen mei zo goed als niet te horen was. Of misschien is dat de reden dat hij nu een soloplaat op heeft genomen.

Stef:
7. Franz Ferdinand – Tonight: Franz Ferdinand

Ik moet toegeven, ik heb een enorm zwak voor de cheeky Schotten. De bewoordingen, de algehele sfeer: het is in lijn met mijn optiek en waar ik plezier uit haal. Dus geen wonder dat ook dit weer vaak door de boxen schalde. De titel zegt het al, Franz Ferdinand is in the house en klaar om te entertainen, en dat doet het dan ook met een meer disco georiĆ«nteerde sound dan eerst. Maar ook meer experimenteel, bijvoorbeeld op ‘What She Came For’ of de outro op ‘Lucid Dreams’. Daarbij zijn ze weer heerlijk arty en tegendraads, en dat terwijl ze ook gelijk dansbaar en poppy zijn. Af en toe een beetje gedetacheerd zelfs op ‘Live Alone’ en ‘Can’t Stop Feeling’. En warempel, live zijn ze steeds meer bezig met het uitbreiden van nummers om het nog meer tot recht te laten komen. De band is nog steeds aan het evolueren, en dat na zoveel succes dat het eigenlijk voor de verkoop niet nodig was.

Geen opmerkingen: