woensdag 13 mei 2009

David Byrne verzint weer van alles

Voormalig Talking Heads frontman en muziekgeek David Byrne heeft weer enkele nieuwe dingen verzonnen om te doen. Ten eerste zal de goede man een live EP uitbrengen, waarvan de opbrengsten zullen gaan naar Amnesty International. Deze EP is nu te verkrijgen via de site van Byrne, en zal een grotere digitale release kennen op 20 juni. De EP heet Everything That Happens Will Happen on This Tour, David Byrne on Tour: Songs of David Byrne and Brian Eno. Een play of words van het meest recente album van Byrne in samenwerking met Eno. De vier nummer tellende EP bestaat uit nummers van dat album.

Byrne, echter, is ook nog met iets anders bezig. Het project Playing The Building bestaat uit David Byrne die gebouwen omtovert in één groot muziekinstrument. Na eerder Stockholm en New York te hebben aangedaan zal in augustus Byrne dit kunstje verrichten op de Roundhouse in London. Het betekent dat Byrne het gebouw op zodanige wijze ombouwt dat wind, vibraties, en het slaan op dingen het gebouw zelf in staat stelt geluid te maken. Vraag me niet hoe, maar ik ben dan ook geen David Byrne, gelukkig, want dan zou ik morgen jarig zijn, en ik ben al net jarig geweest! De stress van twee snel achtereenvolgende verjaardagen zou gewoon te groot zijn.

Oh ja, de man is ook en passant nog even bezig met een nieuw album, en blijkbaar is hij een vaak geziene gast bij concerten in New York ondanks zijn drukte. En ik ben na de duo combo van The Juan MacLean en Franz Ferdinand al dood…

Geen opmerkingen: